Palkka.fi välittää Tilastokeskukselle aineistoja tilastojen laatimiseen

2022-12-13

Lain mukaan Verohallinnon on toimitettava Tilastokeskukselle Palkka.fi-palveluun tallennettuja, tilastojen laatimisen kannalta välttämättömiä tietoja.

Tilastokeskukselle muodostetaan palkkatiedot, jotka Palkka.fi lähettää automaattisesti Tilastokeskukselle. Palkkatiedot välitetään lokakuun maksupäiviltä. Lomaraha ja tulospalkkio välitetään koko vuodelta. Tilastokeskukselle välitetään tiedot kaikkien käyttäjien osalta työnantajasta, työntekijöistä sekä heille maksetuista palkoista. Verohallinto välittää tiedot työnantajan puolesta. Työnantajan että työntekijän tiedot ovat salattuja varsinaisessa julkaistavassa tilastossa. Tilastolaki 361/2013 15 §.

Työssäkäyntitietoja ei enää lähetetä Tilastokeskukselle palkanmaksuvuodesta 2022 lähtien.

Tarkemmat tiedot ilmoituksista näet Ilmoitukset kohdasta.

Kotitalous

tilastokeskus kot 1.png

tilastokeskus kot 2.png

Yrittäjä

tilastokeskus yri 1.png

tilastokeskus yri 2.png

Tietojen lähettämiseen ei vaikuta automaattisen ilmoitusliikenteen valinta Ei. Tiedot välitetään aina Tilastokeskukselle.

Tietoa Tilastokeskukselle lähetettävistä tiedoista

Tilastokeskus käyttää Verohallinnon Palkka.fi-palvelusta saatuja yritysten palkkatietoja tilastojen laatimiseen palkkarakennetilastossa. Tilastokeskuksen palkka.fi-palvelun kautta saamat tiedot vähentävät yritysten tiedonantorasitusta, koska tietoja ei tämän jälkeen tarvitse tiedustella muuta kautta.

Tilastokeskuksen oikeus henkilötietojen keräämiseen perustuu tiedonantovelvollisuuteen. Valtion viranomaiset ovat velvollisia antamaan salassapitosäännösten estämättä Tilastokeskukselle tilastojen laatimisen kannalta välttämättömät tiedot hallussaan olevista tietoaineistoista.  Myös elinkeinonharjoittajat ovat velvollisia antamaan salassapitosäännösten estämättä Tilastokeskukselle tilastojen laatimisen kannalta välttämättömiä tietoja. (Tilastolaki (280/2004, muut. 361/2013) 14 ja 15 §.)

Yritysten ja palkansaajien tietosuojasta huolehditaan tarkasti tietojen keruussa ja käsittelyssä sekä tietojen julkaisussa. Tietoja käsitellään Tilastokeskuksessa virkavastuulla ja tilastoinnissa ei koskaan julkaista yksittäisen yrityksen eikä palkansaajan tietoja.

Palkkarakennetilastoa täydennetään Palkka.fi-palvelun tiedoilla pienten, alle viisi henkilöä työllistävien yrityksien tiedoilla, joita palkkarakennetilastoon ei muuta kautta tiedustella. Palkkarakennetilasto on vuositilasto, jossa tilastointiajankohta on kuukausipalkkaisilla pääsääntöisesti lokakuu ja tuntipalkkaisilla vuoden viimeinen neljännes. Palkkarakennetilasto kuvaa palvelussuhteiden määrää sekä ansiotasoa eri työnantajasektoreilla. Tilaston tietoja tarvitaan ansiotasojen ja palkkaerojen tarkasteluun sekä käytetään palkka-aineistona eri tutkimuksissa sekä kansainvälisissä tietopalveluissa, kuten Eurostatin ja Kansainvälisen työjärjestön (ILO) tiedusteluissa.

Lisätietoja Tilastokeskuksen palkkarakennetilastosta (stat.fi)

Lisätietoa luokituksista (tilastokeskus.fi)

Yhteystiedot 029 497 034 (suomeksi) Palvelunumero on avoinna klo 9-16. 029 497 035 (på svenska) Servicenumret är öppet klockan 9-12.
Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12-16.
Vi ringer dej senast följande vardag.