Anvisningar för hushåll

Korrigering av lön

Korrigering av lön

Du ser länken Kan korrigeras>> under de löneuppgifter som det är möjligt att korrigera via tjänsten.

Tjänsten tillåter enbart korrigeringar av löner som har betalningsdag under det innevarande året. Observera att det i tjänsten bara går att korrigera en löneberäkning åt gången.

Obs! Om du har godkänt löneberäkningen och enligt den betalat för lite till arbetstagarens konto, ska du göra en ny löneberäkning i stället för att korrigera lönen.

Efter att du har valt löneberäkningen ska du välja hurdan korrigering av lön är det fråga om.

Lönen har inte betalats till arbetstagaren men du har beräknat den till ett för stort belopp, valt fel lönetyp eller det är fråga om en felaktig naturaförmån
Du har godkänt löneberäkningen men upptäckt fel i den. Lönen har ännu inte betalats till arbetstagaren. Du har t.ex. sparat 1 500 € i lön i stället för 500 €. I detta fall skickas en ersättande löneuppgiftsanmälan till inkomstregistret.

För mycket lön har betalats till arbetstagarens konto som OGRUNDAD FÖRMÅN och beloppet ska återkrävas (valet gäller ej korrigering av naturaförmåner)
Du har godkänt löneberäkningen och betalat lönen enligt den till arbetstagarens konto. Du märker att du har betalat för mycket till arbetstagaren eller lönen har betalas utan grund (t.ex. enligt fel grunder, till fel person eller till fel belopp) och den ogrundade lönen ska återkrävas. I detta fall skickas en ersättande löneuppgiftsanmälan till inkomstregistret.

Lönen är ogrundad eller löneperioden är felaktig
Du har godkänt löneberäkningen men lönen är ogrundad (t.ex. räknad för fel arbetstagare eller för fel löneperiod). Eller du märker att det har funnits felaktiga arbetstagaruppgifter vid tidpunkten för anmälan (t.ex. i FöPL/LFöPL/ARPL-uppgifterna). I detta fall raderas den anmälan som redan skickats till inkomstregistret.

 

Lönen har inte betalats till arbetstagaren men du har beräknat den till ett för stort belopp, valt fel lönetyp eller det är fråga om en felaktig naturaförmån

Om det finns ett fel i löneberäkningen men lönen inte har betalats till arbetstagaren ska du aktivera detta val och välja Godkänn nollställningen av den ursprungliga lönen.

-        Bekräfta nollställningen av lönen i det fönster som öppnas. Efter bekräftelsen får du meddelandet Lönen har nu nollställts.

-        Efter att lönen har nollställts är det viktigt att beräkna en ersättande lön för arbetstagaren eftersom en ersättande anmälan om löneuppgifter skickas till inkomstregistret på basis av den.

-        Tjänsten handleder dig direkt till den ersättande löneberäkningen. Du kan inte längre göra ändringar till löneperioden i det här skedet > spara och gå till följande

-        Ange den ersättande lönen för arbetstagaren > spara och gå till följande.

-        Godkänn löneberäkningens uppgifter > Godkänn löneberäkningen och skicka uppgifterna till Inkomstregistret

 

För mycket lön har betalats till arbetstagarens konto som OGRUNDAD FÖRMÅN och beloppet ska återkrävas (valet gäller ej korrigering av naturaförmåner)

I vissa situationer har inkomsttagaren inte rätt till en betalning som eventuellt redan anmälts till inkomstregistret. Ogrundad förmån uppstår till exempel när lönen har betalats på felaktiga grunder, till fel person eller till fel belopp.

Om en situation har uppstått där du måste återkräva en prestation som redan har betalats till din arbetstagares konto ska du följa denna anvisning.

Alternativ a)
Om arbetstagarens anställning fortfarande fortsätter är det möjligt att komma överens med arbetstagaren att du drar av lönen som har betalats till ett för stort belopp från den kommande lönens eller de kommande lönernas bruttolöner. Bered dig dock i så fall vid behov att senare bevisa vilken löneperiods löner det egentligen handlar om, eftersom felet kan påverka förmåner som arbetstagaren söker.

Alternativ b)
Om det inte är möjligt att dra av från de kommande lönerna ska du så snabbt som möjligt efter att du upptäckt överbetalningen göra en korrigering av lönen i Palkka.fi genom att välja alternativet För mycket lön har betalats till arbetstagarens konto som en OGRUNDAD FÖRMÅN och beloppet ska återkrävas (valet gäller inte korrigering av naturaförmåner) i början av korrigeringen av lön.

-        Då identifieras det i Palkka.fi att det handlar om en ogrundad förmån och handleder dig att beräkna en ny ersättande lön med de rätta uppgifterna. Efter det beräknas det i Palkka.fi skillnaden mellan den ursprungliga och den nya lönen separat för varje lönetyp, så att detta också kan anmälas till inkomstregistret som en ogrundad förmån. Men förskottsinnehållningens och arbetspensionspremiens belopp ändrar inte ännu i detta skede.

 

I takt med att arbetstagaren betalar tillbaka överbetalningen till dig ska du föra in detta i Palkka.fi med lönetypen Återkrav som finns i punkten Lägg till lönetyp > Avdrag. Du kan använda det antingen i samband med den nästa normala löneberäkningen eller göra en ny beräkning som endast innehåller återkravet.

Återkravet ska alltid anknyta till en korrigering av lön som har innehållit ogrundad förmån. Om den sådan korrigering av lön inte har gjorts kan man inte heller använda lönetypen Återkrav. Därför ska man också alltid i samband med registreringen av återkravet ge löneperioden för den ursprungliga löneberäkningen som innehöll överbetalningen. Dessutom ska penningbeloppet som har fåtts tillbaka delas in i olika lönetyper.

Förskottsinnehållningen och arbetspensionspremien rättas först i det här skedet.

Observera att alla lönetyper dock inte är sådana av vilka det uppstår en ogrundad förmån som kan återkrävas (t.ex. naturaförmåner).

Uppgiften om återkravet förmedlas också till inkomstregistret och det syns på arbetstagarens lönebesked.

Begränsning: Om den ursprungliga löneberäkningen var felaktig också till andra delar än penningbeloppet (överbetalningen betalades t.ex. med fel lönetyp) kan en sådan situation för tillfället inte registreras i Palkka.fi. Kontakta i detta fall rådgivningen för Palkka.fi för att få mer anvisningar.

 

Lönen är ogrundad eller löneperioden är felaktig

Om lönen är ogrundad eller har beräknats för fel arbetstagare eller löneperiod ska du aktivera detta val och välja Godkänn nollställningen av den ursprungliga lönen.

-        Bekräfta nollställningen av lönen och upphävandet av anmälan som har skickats till inkomstregistret i det fönster som öppnas.

-        Efter bekräftelsen får du meddelandet Lönen är nu nollställd och du kan beräkna en ersättande lön > anmälan som har skickats till inkomstregistret makuleras automatiskt.

-        Klicka på OK för att fortsätta.

Om du måste makulera en felaktig löneberäkning kan du efter makuleringen beräkna lönen på nytt genom att välja beräkna ny lön. Kom ihåg att räkna ut den nya lönen samma dag då du korrigerar lönen. Mera information om korrigering av en felaktig anmälan om löneuppgifter finns i anvisningen på skatt.fi: Korrigera felen i löneuppgifterna i inkomstregistret

Hur kan jag fortsätta med korrigeringen om skapandet av den ersättande löneberäkningen avbryts?

-          Löner och uträkningar > fortsätt korrigeringen.

-          Du ser de uppgifter som redan har angetts för korrigeringen > fortsätt korrigeringen av löneberäkningen

 

Korrigering av lön med betalningsdagar under tidigare år

Löner kan i Palkka.fi korrigeras för 2021 och därpå följande år. Löneberäkningar med betalningsdag under 2020 eller tidigare år går inte längre att korrigera via Palkka.fi.

 

Beakta att det av lönekorrigeringar inte skapas nya arbetsgivaravgifter utan enbart en betalning till arbetstagaren enligt den ersättande beräkningen. Du ska själv räkna det ändrade beloppet av arbetsgivaravgifter.

Kontaktuppgifter 029 497 034 (suomeksi) Palvelunumero on avoinna klo 9-16. 029 497 035 (på svenska) Servicenumret är öppet klockan 9-12.
Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12-16.
Vi ringer dej senast följande vardag.