Du kan avbryta användningen tillfälligt eller helt. Under avbrottet kan du använda endast en del av egenskaperna. Du kan läsa löneberäkningens utskrifter, anmälningar, betalningar och meddelanden.
Under avbrottet skickas anmälningarna och deklarationerna inte automatiskt till inkomstregistret.
Obs!
Om du har antecknats som regelbunden arbetsgivare i Skatteförvaltningens register ska du inte avbryta användningen av tjänsten innan du har informerat Skatteförvaltningen om att du inte längre betalar löner och och lämnat in de nödvändiga anmälningarna om löneuppgifter till inkomstregistret.
Välj > Arbetsgivare > Avbryt användningen av tjänsten.
Välj > månad och år för avbrottet
Klicka på > Avbryt användningen av tjänsten
Välj > Arbetsgivare > Avbryt användningen av tjänsten
Välj > månad och år för Avbrott t.o.m.
Klicka på > Avbryt användningen av tjänsten
Observera att:
· Avbrottets t.o.m. datum inte får överlappa den löneperiod som ska beräknas eller ingångssaldot som sparats.
· Om du inte använt tjänsten på två år, avbryts användningen automatiskt. På det sättet säkerställs att automatiska anmälningar och deklarationer inte skickas ut till inkomstregistret om löneberäkningen har avslutats.
· Vid behov kan du aktivera tjänsten på nytt i punkten Arbetsgivare > Avbryt användningen av tjänsten.
- Om du vill använda tjänsten under den innevarande månaden ska avbrottet med användningen av tjänsten sluta senast i slutet av föregående månad. T.ex. den innevarande månaden är december. Om du vill använda tjänsten redan i december ska du avsluta avbrottet med användningen av tjänsten senast i slutet av november.
· Efter aktiveringen av tjänsten, kontrollera arbetsgivarens och anställdes uppgifter, och uppdatera dem vid behov