Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Entistä monipuolisempi Palkka.fi

21.02.2008

Oletko palkkaamassa siivous-, remontti- tai hoiva-apua kotiisi? Hoidatko asunto-osakeyhtiön tai urheiluseurojen palkkioita?

Palkkaamiseen liittyy monia velvoitteita ja byrokratian helpottamiseksi on kehitetty Palkka.fi-palvelu. Palkka.fi toimii Internetissä, joten sen käyttäminen ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Palkka.fi-palvelu on tarkoitettu erityisesti sellaisille palkanmaksajille, jotka maksavat harvoin palkkoja.

Työ- ja tekijänoikeuskorvaukset suoraan Palkka.fi:n kautta

Nyt Palkka.fi-palvelun kautta voi maksaa myös työ- ja tekijänoikeuskorvaukset. Työkorvauksia ovat esimerkiksi urheiluseurojen erotuomarien palkkiot tai asunto-osakeyhtiön tilintarkastuspalkkio.

Työ- ja tekijänoikeuskorvauksella tarkoitetaan ansiotuloa luonnolliselle henkilölle, joka ei ole työsuhteessa maksajaan nähden. Ansio ei ole palkkaa vaan korvausta.

Kotitalousvähennyksestä esitäytetylle veroilmoitukselle

Yksityisen henkilön tiedot vaaditusta kotitalousvähennyksestä menevät suoraan maksajan esitäytetylle veroilmoitukselle, kun käyttää Palkka.fi-palvelua esimerkiksi siivous-, remontti- tai hoiva-apupalvelua maksaessa. Yksi muistaminen vähemmän seuraavana keväänä, kun uusi esitäytetty veroilmoitus kolahtaa postiluukusta.

Yksityisen henkilön, joka maksaa palkkaa, ei palvelua käyttäessään tarvitse tietää esimerkiksi työntekijän palkasta perittävien työttömyys- tai työeläkevakuutusmaksujen prosentteja. Palvelu lähettää tarvittavat ilmoitukset verottajalle ja vakuutusyhtiöille automaattisesti.

Maksusuoritukset voi hoitaa minkä tahansa pankin kautta.

Palveluun rekisteröityminen

Palveluun rekisteröityminen ja tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Palveluun voi tutustua ilman tunnuksia ”Vierailijana”. Ohjelma toimii täysin tietosuojatussa ympäristössä ja käyttäjän palveluun tallentamat tiedot ovat vain hänen itsensä käytettävissä. Palvelu arkistoi palkanlaskennan tiedot 11 vuodeksi.

Palkka.fi-palvelu on käyttäjälleen maksuton palvelu, jota valtio ja vakuutusyhtiöt ylläpitävät. Puhelinneuvonta arkisin 8.00–16.15 suomeksi 020 697 034 ja ruotsiksi 020 697 035

• apulaisjohtaja Kalevi Heiliö, Verohallitus, (09) 7311 3584 ja 040 556 3422
  • ylitarkastaja Johanna Kotipelto, Verohallitus, (09) 7311 5177 ja 040 537 1277