Huoltokatko 25.5.

Palkka.fi:ssä on huoltokatko 25.5. klo 8-12.

Kotitalouskäyttäjän UKK

27.05.2016

1 Sisällysluettelo

2 Yleistä

2.1 Mistä löydän palvelun ohjeet?

Kirjauduttuasi palveluun (joko tunnistautuneena käyttäjänä tai vierailijana) löydät palvelun ohjeet yläpalkin linkeistä Kotitalousvähennys, Palkanlaskenta ja Työnantajan velvollisuudet.

Kotitalous ylävalikko

Tarvittaviin kenttiin on tehty myös kenttäköhtaisia ohjeita, jotka löydät aina Kotitalous kenttäohje -kuvakkeesta.

Ohjeita työeläkevakuutuksiin liittyvissä asioissa löydät työeläkeyhtiöiden internetsivuilta. Työeläkeyhtiöiden linkit löydät palvelun etusivulta osoitteesta: https://www.palkka.fi. Työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä omaan vahinkovakuutusyhtiöösi. Verotukseen liittyviä ohjeita löydät osoitteesta http://www.vero.fi/. Lisätietoja saat myös puhelimitse Verohallinnon työnantajien neuvontanumerosta 029 497 012.

2.2 Voiko palvelua käyttää vaikka on yli 5 työntekijää?

Kyllä voi, palvelussa ei ole rajoitettu työntekijöiden määrää.

2.3 Palkkatodistuksen osoitetiedot eivät näy kirjekuoren ikkunasta

Asettelussa on käytetty mallina Postin Helposti C5-kuorta.

3 Vierailijan toiminnot

3.1 Esimerkkikotitalous

Palvelun Harjoittele-osiossa on esimerkkikotitalous, jonka avulla voit tutustua palveluun. Vierailijana antamasi tiedot eivät tallennu, vaan häviävät istunnon päättyessä tai katketessa.

3.2 Vierailijasta käyttäjäksi. Tallentuvatko tiedot?

Vierailijan antamia tietoja ei tallenneta. Jos haluat rekisteröityä käyttäjäksi saman istunnon aikana, tallenna tiedot uudelleen. (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3)

3.3 Vierailijana lasketuille palkoille ei muodostu verottajalle ja työeläkeyhtiöille meneviä maksuja

Harjoittelu-ominaisuus on tarkoitettu palveluun tutustumiseen ja käytön harjoitteluun. Maksujen muodostuminen edellyttää palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3).

4 Tunnistautuminen

4.1 Tunnistautumistavat

Tunnistaudu palveluun henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai HST-kortilla.

4.2 Valtuuttaminen. Voinko valtuuttaa jonkun muun toimimaan puolestani palvelussa?

Et voi valtuuttaa toista toimimaan puolestasi palvelussa, koska palveluun kirjaudutaan aina omilla pankkitunnuksilla. Palvelu toimii sen henkilön nimissä kenen tunnuksilla on kirjautunut palveluun.

Hoivatyöstä, jota esim. lapset voivat ostaa vanhemmilleen, kotitalousvähennys tulee sille henkilölle; jonka pankkitunnuksilla on kirjauduttu palveluun.

Jos sinulla on asianhoitajana yritys, voi asianhoitaja toimia puolestasi sähköisen asioinnin valtakirjalla. Asianhoitajalla tulee olla Katso-tunniste. Asianhoitaja tekee sähköisen asioinnin valtakirjan Katso-palvelussa. Voit hyväksyä sen sähköisesti pankkitunnuksilla tai HST-kortilla. Jos et voi hyväksyä valtakirjaa sähköisesti, tulee sinun käydä henkilökohtaisesti todentamassa henkilöllisyytesi Verohallinnon Katso-asiakasrekisteröintipisteessä. Lue lisää sähköisen asioinni valtakirjasta yksityishenkilölle.

5 Tekniset vaatimukset

5.1 Mitä selaimia voi käyttää?

Sopivat selaimet
Palkka.fi-palvelu on todettu toimivaksi seuraavilla selaimilla:
•         Microsoft Internet Explorer IE 9 ja uusimmat versiot
•         Firefox uusimmat versiot
•         Chrome uusimmat versiot

Tuetut mobiililaitteet:
•         iPad air 2, Safari-selain
•         iPhone 6, Safari-selain
•         Android (uudempi kuin 4.4.), Chrome
•         Windows phone 8.1, IE11-selain

Uusien ns. minor-versioiden odotetaan toimivan eikä niitä jokaista testata erikseen. Mahdollisia beta-versioita ei tueta.

5.2 Pdf-tiedostojen avaaminen ei onnistu

Tarkista ensin onko tietokoneeseesi asennettu Pdf-muotoisten dokumenttien lukemiseen tarvittava Adoben Acrobat tai Reader -ohjelma. Maksuttoman Adobe Reader -ohjelman saa ladattua Adoben sivuilta osoitteesta http://www.adobe.fi/products/acrobat/readstep2.html .

5.3 Ponnahdusikkunat (pop-up -ikkunat) eivät tule näkyviin. Kuinka ne saa aktivoitua?

Selaimen asetuksissa voi olla ponnahdusikkunoiden esto -asetus päällä. Selaimen työkalut-valikossa on mahdollisuus määritellä ponnahdusikkunoiden salliminen Palkka.fi-sivustolla.

Ponnahdusikkuna

Ohjeet avautuvat ns. ponnahdusikkunoihin joten määritä selaimen asetukset niin, että ikkunat avautuvat.

6 Maksaminen

6.1 Mitä maksuja palvelu muodostaa ja kuinka maksaminen tapahtuu?

Palkka.fi muodostaa seuraavat maksut:

• Työntekijälle maksettava nettopalkan
  • Verohallinnolle maksettava ennakonpidätys- ja sosiaaliturvamaksun
  • Työeläkeyhtiölle maksettava työeläkemaksun (TyEL-maksu)
  • Ammattiyhdistykselle maksettava työntekijän ay-maksun
  • Ulosottovirastolle maksettavan työntekijältä perittävä ulosottomaksun

Palvelu ei muodosta työttömyysvakuutusmaksua. Saat maksutiedot Työttömyysvakuutusrahastolta. Voit hakea Palkka.fi-palvelussa ennakon määräämistä, muutosta tai poistoa Ennakon hakemus/muutos -lomakkeella. Ennakot maksetaan Työttömyysvakuutusrahastolle kahdessa erässä, 1.1. (työnantajan työttömyysvakuutusmaksu) ja 1.5. (palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu). Työttömyysvakuutusrahasto lähettää sinulle erillisen laskun.

Sovi vahinkovakuutusyhtiösi kanssa työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen maksamisesta. Palvelu ei laske työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta.

Maksuista on hyvä tietää seuraavat asiat:

• Palvelu ei hoida rahan liikuttelua verkkopankkiin, sinä päätät maksatko palvelun muodostamat maksut.
  • Palveluun ei tule tietoa siitä, onko maksu todellisuudessa maksettu.
  • Maksut muodostuvat pääsääntöisesti palkanlaskennan toimenpiteiden tuloksena (Ilmarisen asiakkaat voivat vastaanottaa eläkemaksuja suoraan palveluun).
  • Palvelussa on oikeellisuustarkistuksia mm. pankkitilin ja viitenumeron muodon osalta.

Maksujen siirtäminen verkkopankkiin

Palvelussa on käytössä ns. viivakoodi-maksaminen. Maksuluettelosta löydät linkit pankkien sivuille.

Kopioi maksun viivakoodi palvelusta ja liitä se oman verkkopankkisi viivakoodikenttään.

6.2 Palkanmaksupäivä

Palkanlaskennassa palkan maksupäiväksi voit tallentaa seuraavan arkipäivän tai päivän tulevaisuuteen. Palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna maksupäivänä. Palkkapäivän osuessa lauantaille tai sunnuntaille, tulee palkan olla työntekijän tilillä perjantaina. Palkanmaksutiedot pitää syöttää palveluun viimeistään edellisenä päivänä ennen palkan maksua, jotta rahat ehtivät työntekijän tilille sovittuna maksupäivänä.

Päivämäärät voi syöttää seuraavissa muodoissa: pp.kk.vvvv, ppkkvvvv, ppkkvv sekä pp.kk.vv

7 Palkanlaskenta

7.1 Virhe palkanlaskennassa, kuinka korjaan?

Palvelun kautta voit tehdä korjauksia vain rajoitetusti.

Jos olet maksanut liian vähän palkkaa ja työsuhde on päättynyt, korjaaminen onnistuu palvelun kautta, kun palkanlaskennan palkkakausi on työsuhteen sisällä.

Työsuhteen jatkuessa palkan voi korjata seuraavan palkanmaksun yhteydessä. Jos olet maksanut liikaa palkkaa ja työsuhde jatkuu vähennä liika palkka mahdollisessa seuraavassa palkanlaskennassa.

Voit myös nollata virheellisesti laskemasi palkan, jos palkanmaksupäivä on tulevaisuudessa ja nollattava palkka on työntekijän viimeisimmäksi laskettu palkka.

Jos työsuhde ja palkanmaksu ovat päättyneet, pyydä työntekijää palauttamaan liikasuoritus pankkitilillesi, jotta saat siitä tositteen.

Muista tehdä myös tarvittavat korjaukset ilmoituksiin. Ilmoitukset lähtevät palvelusta automaattisesti Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon. Ota yhteyttä myös vahinkovakuutusyhtiöön.  Tee korjaukset myös työntekijän palkkalaskelmaan.

7.2 Voiko palkkatietoja poistaa palvelusta?

Palkanlaskennan tietoja voi korjata, mutta ei poistaa. Palkanlaskennasta syntyy palkkakirjanpidon aineisto sekä ilmoitukset.

7.3 Voinko maksaa pelkkiä matkakustannusten korvauksia vapaaehtoistyöntekijälle, joka ei ole työsuhteessa?

Pelkkiä matkakustannusten korvauksia voi maksaa ainoastaan yleishyödyllinen yhteisö.

7.4 Onko lomapalkkaan valmiita maksukaavoja?

Palvelu on työehtosopimuksista riippumaton. Työehtosopimusten erilaisia laskentasääntöjä ei ole huomioitu palvelussa. Työnantajan on itse huomioitava mahdolliset työehtosopimusten säännökset palkanlaskennassa.

7.5 Palvelun käyttöönotto kesken vuoden

Palvelun voi ottaa käyttöön kesken vuoden.

Ennen palvelun käyttöönottoa maksetuista palkoista on annettava erilliset vuosi-ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön sekä Työttömyysvakuutusrahastoon. Tarkista myös ilmoitusmenettely vahinkovakuutusyhtiöstäsi

7.6 Palkkaennakon maksaminen

Merkitse palkkaennakko siinä vaiheessa palveluun kun lasket varsinaista palkkaa. Palkanlaskenta tehdään koko palkkasummalle.

7.7 Palkkalaskelman lisätiedot

Voit lisätä palkkalaskelmalle vapaata tekstiä 160 merkin verran. Teksti tulostuu palkkalaskelman loppuun Lisätieto-kohtaan

7.8 Palvelu ei anna tallentaa pidempiä aikajaksoa palkkakauteen?

Palkanlaskennassa työsuhteessa palkkakaudet ovat työsopimuslain mukaan enintään kuukauden mittaisia. Palkka.fi:ssä palkkakaudeksi voi tallentaa enintään 3 kk.

7.9 Miten ammattiyhdistysjäsenmaksut hoidetaan?

Jos työntekijäsi antaa sinulle valtakirjan ammattiyhdistysjäsenmaksun perimisestä, tallenna ay-maksu palkanlaskennan yhteydessä, ay-maksu näkyy Maksuluettelo-näytöllä.

Palkka.fi ei lähetä ilmoitusta ay-jäsenmaksujen perimisestä automaattisesti ammattiliitoille. Tulosta ilmoitus ja toimita se postitse valtakirjassa kerrottuun osoitteeseen.

7.10 Ennakonpidätysprosentti työntekijän palkasta on 60 prosenttia

Pyydä työntekijää esittämään verokortti ja säilytä sitä niin kauan kuin työsuhde on voimassa ja maksat hänelle palkkaa. Ellei työntekijä esitä verokorttia lainkaan, ennakonpidätys toimitetaan 60 %:n suuruisena.

7.11 Ennakonpidätys on nolla, miksi?

Laskennassa käytetään ns. kumulatiivista ennakonpidätyksen laskentaa. Jos työntekijällä on käytössä kumulatiivinen verokortti (A palkkakauden tulorajan mukaan), laskentasäännöt poikkeavat huomattavasti muista verokorteista. Kumulatiivisessa laskennassa palkkakauden palkan lisäksi otetaan huomioon myös aikaisemmin lasketut palkat sekä niistä toimitetut ennakonpidätykset.

Kumulatiivisessa laskennassa voi ennakonpidätyksen määrä muuttua positiiviseksi. Palkka.fi:ssä ennakonpidätyksen määräksi tulee tällöin 0

Jos palkkakausien pituudet vaihtelevat ja palkan maksuaikoja ei ole ennalta määrätty eikä palkkoja siten makseta säännöllisesti palkkakausittain, työntekijä voi valita verokortin vaihtoehdon B.

Vaihtoehdossa B tulorajaa seurataan vuositasolla. Ennakonpidätys toimitetaan perusprosentin mukaan kaikista palkoista, joiden määrä ei vuositasolla ylitä perusprosentin tulorajaa. Jos perusprosentin tuloraja vuositasolla ylittyy, työnantaja toimittaa ennakonpidätyksen lisäprosentin mukaan koko loppuvuoden palkan määrästä.

7.12 Sosiaaliturvamaksuprosentti. Mistä sen voi tarkistaa?

Laskennassa käytetyt prosentit löydät Palkkaparametreista.

7.13 Rakennusmiehen matkakulukorvaukset

Rakennusalan työehtosopimuksen mukaan työntekijä on oikeutettu päivittäiseen matkakustannusten korvaukseen, jos työntekijän asunto sijaitsee yli viiden kilometrin etäisyydellä työmaasta. Päivittäisen korvauksen määrä on kiinteä ja riippuu työmatkan pituudesta. Pyydä työntekijää antamaan selvitys asuinpaikastaan työsopimusta tehtäessä. Katso tarkemmat tiedot korvauksen määrästä alan työehtosopimuksesta. Kaikki yleissitovat työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.14 Rakennusmiehen kulukorvaukset työkaluista

Rakennusalan työehtosopimuksessa on määritelty korvaukset omien työkalujen käyttämisestä erikseen tietyille rakennusalan työntekijäryhmille (esim. kirvesmiehet, laattatyöntekijät jne.). Katso tarkemmin työehtosopimuksesta. Kaikki työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.15 Mistä tiedän, täytyykö minun periä palkasta ulosottomaksuja?

Saat kirjeen ulosottovirastosta, jos palveluksessasi olevalta työntekijältä on perittävä palkanmaksun yhteydessä joitain saatavia. Kirjeessä on tarkat ohjeet, toimi niiden mukaisesti. Jos saat kirjeen työntekijästä, joka ei ole enää palveluksessasi, ilmoita siitä välittömästi kirjeessä mainittuun osoitteeseen. Perimättä jätettyjä saatavia voidaan vaatia myös työnantajalta, joka on laiminlyönyt ulosottomaksujen perimisen työntekijän palkasta. Syötä ulosottomaksun määrä palkanlaskennan yhteydessä, jolloin se vähennetään työntekijän palkasta.

7.16 Palkkakortin tulostaminen. Mistä löydän ne palvelusta?

Palkkakortti on vuoden aikana syntyneet palkkalaskelmat/todistukset niputettuna yhteen. Erillistä palkkakortti nimellä olevaa tulostetta ei ole. Palkkalaskelma syntyy palkanlaskennan jälkeen.

Kotitalous palkkalaskelma

8 Kysymyksiä työeläkevakuuttamisesta

8.1 Miksi palkkatiedot siirtyivät työeläkeyhtiölle kahteen kertaan?

Palkka.fi:ssä on ns. automaattinen ilmoitusliikenne, jolloin palvelu lähettää ilmoitukset automaattisesti työeläkeyhtiölle. Sen vuoksi ilmoituksia ei tarvitse antaa muuta kautta esim. työeläkeyhtiön omasta verkkopalvelusta. Käytä vain yhtä palvelua kerrallaan.

8.2 Ilmoitukset lähtevät automaattisesti

Ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon lähtevät automaattisesti. Palkka.fi ei muodosta vahinkovakuutusyhtiöiden (työtapaturma- ja ammattitautivakuutus) tarvitsemia vuosi-ilmoituksia. Sovi menettelystä vahinkovakuutusyhtiösi kanssa.

8.3 Eläkevakuutusnumero ei kelpaa?

Sopimustyönantajana sinun täytyy syöttää TyEL-vakuustusnumero Palkka.fi-palveluun. Voit tallentaa vakuutusnumeron muutaman päivän kuluttua siitä, kun olet tehnyt sopimuksen työeläkeyhtiön kanssa. Palkka.fi tarkistaa vakuutusnumeron oikeellisuuden ja tieto tehdystä sopimuksesta välittyy palveluun muutaman päivän kuluessa.

Elo
Vakuutuskirjan nro: nnn-54-nnnnnnnt
Palkka.fi:ssä jätetään kolme ensimmäistä numeroa pois: 54-nnnnnnnt (esimerkiksi 54-12345678)

Muilla eläkelaitoksilla vakuutusnumero on muotoa XX-nnnnnnnt ja sitä käytetään Palkka.fi-palvelussa sellaisenaan.

8.4 Työeläkevakuutusten ns. ilmoitustekniikan valinta (kuukausi/vuosi-ilmoitustekniikka)

TyEL-ilmoitukset eläkeyhtiöihin voidaan lähettää kuukausittain tai vuosittain.

Kuukausi-ilmoitustekniikka perustuu siihen, että työsuhdetiedot ovat niin ajantasaisia, että ennakkomaksut vastaavat melko tarkasti lopullista maksua. Ilmoitukset lähtevät palvelusta kuukausittain ja eläkemaksut maksetaan kuukausittain toteutuneiden palkkojen mukaan.

Vuosi-ilmoitustekniikka perustuu siihen, että palkkatiedot lähetetään eläkeyhtiöihin 31.1. mennessä. Työantaja määrittelee vuodelle palkkamäärät, joiden perusteella muodostuu myös ennakkomaksut.

Ilmoitustekniikka valitaan vuodeksi kerrallaan ja muutoksesta on ilmoitettava eläkeyhtiöön marraskuun loppuun mennessä. Tarkempia tietoja saat eläkevakuutusyhtiöstäsi.

8.5 Tilapäinen vai sopimustyönantaja?

Voit olla työeläkeyhtiössäsi joko sopimustyönantaja tai tilapäinen työnantaja. Tarkista tiedot vakuutussopimuksesta tai ota yhteyttä työeläkeyhtiöösi.

9 Kysymyksiä työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta

9.1 Voiko työntekijän työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen ottaa jälkikäteen, vaikka vakuutus olisi pitänyt ottaa ennen töiden aloittamista?

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta ei voi tehdä takautuvasti. Ota heti yhteys vahinkovakuutusyhtiöönsi asian hoitamiseksi kuntoon tästä eteenpäin.

9.2 Mistä yhtiöstä saan ryhmähenkivakuutuksen työntekijöilleni?

Vahinkovakuutusyhtiö tekee ryhmähenkivakuutuksen samalla kertaa, kun haet työntekijöillesi työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta.

10 Kysymyksiä työttömyysvakuutusmaksusta

10.1 Miksi työttömyysvakuutusmaksu ei muodostu maksutietoihin?

10.2 Miten toimin, jos maksan palkkaa 1 200 euroa tai alle kalenterivuoden aikana?

Et ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollinen työnantaja, jos maksat palkkaa 1 200 euroa tai alle kalenterivuoden aikana. Raja on työnantajakohtainen. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu pidätetään kuitenkin työntekijöiltä jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Palkka.fi pidättää työttömyysvakuutusmaksun automaattisesti. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei tarvitse tilittää Työttömyysvakuutusrahastolle.

10.3 Miten toimin, jos maksan palkkaa yli 1 200 euroa kalenterivuodessa?

Hae työttömyysvakuutusmaksun ennakkoa Palkka.fi-palvelun ennakon haku/muutos-lomakkeella ja anna arviosi kalenterivuoden aikana maksettavista palkoista. Työttömyysvakuutusrahasto määrää työttömyysvakuutusmaksun ennakon ilmoituksesi perusteella ja lähettää sinulle päätöksen sekä maksulomakkeet.

Lopullinen työttömyysvakuutusmaksu määrätään toteutuneen palkkasumman perusteella. Palkka.fi-palvelu lähettää automaattisesti palkkasummailmoituksen Työttömyysvakuutusrahastolle.

10.4 Miten lopullinen työttömyysvakuutusmaksu määräytyy?

Jos olet maksanut palkkaa 1 200 euroa tai vähemmän kalenterivuoden aikana, työttömyysvakuutusmaksuja ei määrätä.
Jos olet taas maksanut palkkaa yli 1 200 euroa, työttömyysvakuutusmaksut määrätään toteutuneen palkkasumman mukaan. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu pidätetään kuitenkin työntekijöiltä jokaisen palkanmaksun yhteydessä, vaikka palkka olisi alle 1200 eruoa. Palkka.fi pidättää työttömyysvakuutusmaksun automaattisesti. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei tarvitse tilittää Työttömyysvakuutusrahastolle.

Palkkasummaraja on työnantajakohtainen.

Vero TVR Elo Ilmarinen Varma Ålandia Fennia IF LähiTapiola OP TVL