Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 23.2.2019 klo 12-24

Muistathan käydä valitsemassa työntekijöiden työsuhteen perustietoihin ammattiluokituksen. Ennen sen lisäämistä et voi laskea palkkaa. Ammattiluokituksen saat lisättyä kohdassa työntekijän perus- ja työsuhdetiedot > siirry sivun alaosaan ja klikkaa vihreällä lukevaa työsuhdetietoa; työsuhteen valitseminen avaa työsuhteen tarkemmat tiedot ja pääset lisäämään puuttuvan ammattiluokituksen.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle. Huom. jätä aikaväli tyhjäksi.

Huomaathan, että Maksut-luettelolle muodostuu työnantajamaksut vasta sen jälkeen kun tiedot ovat siirtyneet onnistuneesti tulorekisteriin. Verohallinto ja työeläkeyhtiöt eivät lähetä erikseen laskuja ja maksut on maksettava eräpäivään mennessä Palkka.fi -palvelussa näkyvillä viitteillä. Lue lisää.

Jos olet käyttänyt SEPA-aineistoa maksujen maksamiseen ja nyt sen muodostamisessa tulee virheilmoitus, niin kyseessä on häiriö, johon saadaan pysyvä korjaus 22.2.2019. Aineiston muodostaminen osasta maksuista saattaa silti onnistua. Mikäli sinulla on maksuja, jotka erääntyvät ennen korjauspäivää, voit hoitaa maksut verkkopankissasi maksuluettelosta löytyvillä maksutiedoilla. Pahoittelemme tilannetta.

Työnantaja – muista maksaa myös lomapalkka, lomaraha tai lomakorvaus

23.03.2018

Työntekijän vuosiloma määräytyy vuosilomalain mukaan. Työntekijälle kertyy lomaoikeutta lomanmääräytymisvuoden ajalta 1.4.–31.3. Työntekijän tulee pitää loma lomavuoden aikana (2.5.–30.4.) lomanmääräytymisvuoden (31.3.) jälkeen.

Palkka.fi:ssä sinun kannattaa kerryttää lomapäiviä työntekijöille, jotka työskentelevät säännöllisesti ja joiden työaikaan liittyvät rajat täyttyvät. Vuosilomaa kertyy, jos työntekijällä on kalenterikuukauden aikana vähintään 14 työpäivää. 35 tunnin säännön piirissä olevalla täytyy olla vähintään 35 työtuntia tai työssäolon veroista tuntia. Uudessa työsuhteessa kertyy tavallisesti 2 lomapäivää/kuukausi.

Vuosiloman ulkopuolelle jäävillä työntekijöillä on myös oikeus vapaaseen. Lue lisää (Vuosilomalaki 8 §).
Muista tutustua myös työehtosopimuksiin, koska Palkka.fi ei huomioi niitä.

Työnantaja – näin lisäät työntekijälle kertyneet lomapäivät, jotka puuttuvat lomaraportista

• Tallenna Kyllä-vaihtoehto työntekijän tietoihin kohtaan Kertyykö vuosilomaa ja merkitse lomaoikeuden määrä (2, 2,5 tai 3 päivää).
  • Yritykset lisäävät lomapäivät kohdasta Tilastopalkkalajit > Kertyneet lomapäivät.
    Merkitse tilastopalkkalajilla kertyneet lomapäivät edelliselle vuodelle, jonka jälkeen lomapäiviä voi merkitä pidettäväksi.
  • Kotitaloudet lisäävät lomapäivät kohdassa Lisää palkkalaji > Kertyneet lomapäivät.

Työntekijän pitämät ja jäljellä olevat edellisen ja kuluvan vuoden lomapäivät näkyvät palkkalaskelmassa. Maksaessasi lomapalkkaa käytä palkkalajia vuosilomapalkka, jotta pidetyt ja jäljellä olevat lomapäivät muodostuvat oikein. Vuoden 2017 lomapäivät voit tarkistaa lomaraportista.

Lue lisää lomaraportista

Näin maksat lomapalkan

Palvelu laskee lomakertymän palkkakauden perusteella, jos kuukaudessa on vähintään 14 arkipäivää.  Työpäiviksi lasketaan kaikki päivät (ma–pe) erottelematta arkipyhien palkallisia tai palkattomia päiviä.  Palvelu ei huomioi laskennassa maksettavan palkan määrää tai tuntimäärää. Työnantajana sinun täytyy itse huomioida 14 päivän ja 35 tunnin säännöt.

Valitse palkanlaskennassa Lomat ja poissaolot > palkkalaji vuosilomapalkka tai lomakorvaus ja merkitse pidettävien ja maksettavien lomapäivien määrä. Tiedot näkyvät myös työntekijän palkkalaskelmassa.

Vuosilomapalkka

Työntekijällä on vuosilomalain ja lomapalkkasopimuksen mukaan oikeus saada vuosiloman ajalta vähintään säännönmukainen tai keskimääräinen palkka.

• Tarkista ja korjaa tarvittaessa työntekijän lomapäivien määrä ennen palkanlaskentaa.
  • Palkanlaskennassa palkkalajin vuosilomapalkka yhteydessä tallennettu lomapäivien määrä vähentää lomapäivien määrää.
  • Yleensä vuosilomapalkka maksetaan ennen loman alkamista. Jotta ennakonpidätys tulee toimitettua oikein, valitse palkkakausi niin, että loppupäivämäärä on viimeinen lomapäivä.

Milloin maksetaan lomarahaa ja lomakorvausta?

Lomarahaa koskevat säännökset eivät sisälly vuosilomalakiin, vaan eri alojen työehtosopimuksiin. Lomarahan maksamisesta sovitaan työsopimuksessa.
Lomarahan voi maksaa kerralla ennen loman alkamista. Lomaraha maksetaan useiden sopimusten mukaan myös lomakorvauksen yhteydessä silloin, kun työsuhde päättyy lomakauden aikana taloudellisista tai tuotannollisista syistä tai jos kyseessä on eläkkeelle tai asepalvelukseen lähtevä työntekijä. Maksuperuste kannattaa tarkistaa työehtosopimuksesta.

Lomakorvausta maksetaan, jos työntekijän työsuhde päättyy. Työntekijällä on oikeus saada vuosiloman sijasta lomakorvaus siltä ajalta, jolta hän ei ole siihen mennessä saanut lomaa tai lomakorvausta. Vapaajärjestelmän piirissä oleville maksetaan lomakorvaus vapaan ajalta.

Katso tarkemmin ohjeet vuosilomapalkan, lomakorvauksen ja lomarahan maksamisesta:

Onko työntekijälläsi A-verokortti tai lähdeverokortti?

Jos työntekijällä on käytössä A-verokortti tai lähdeverokortti, on palkkakaudet syötettävä aikajärjestyksessä.

Vuosilomapalkkaa, lomakorvaus tai lomarahaa ei voi laskea etukäteen, jos työntekijälle on vielä tulossa laskettavaksi palkkoja. Esimerkiksi et voi laskea työntekijän lomapalkkaa kesäkuulle, jos toukokuun palkkaa ei ole vielä laskettu.
Jos työntekijällä on jokin muu verokortti, voivat palkkakaudet olla erilaisessa järjestyksessä.

Lisätietoja

Palkka.fi-palvelun yleisneuvonta palvelee suomeksi puhelinnumerossa 029 497 034 ja ruotsiksi 029 497 035 ma-pe 9.00 – 16.15, ja heinäkuun ajan klo 9.00–15.00. Poikkeuksena on juhannusaatto.  Palvelu on maksuton. Puhelun hinta pvm/mpm.
Työeläkeyhtiöt auttavat eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa.
Työttömyysvakuutusrahaston asiakaspalvelu 075 757 0500 (pvm/mpm), s-posti asiakaspalvelu@tvr.fi
Vahinkovakuutusyhtiöiltä voit kysyä lisätietoja työntekijöiden vakuuttamiseen liittyvissä kysymyksissä.