Katso-kirjautumisessa saattaa esiintyä ajoittain häiriöitä

Jos kirjautuminen ei onnistu, yritä kirjautumista uudelleen. Voit kirjautua palveluun myös henkilötunnisteilla. Pahoittelemme tilannetta.

Yritys: Työttömyysvakuutusmaksun osaomistaja-määritelmä muuttuu 1.7.2019

26.06.2019

Yrityksessä työskentelevä perheenjäsen, jolla ei ole henkilökohtaista omistusta, äänimäärää eikä määräysvaltaa perheyrityksessä, ja joka kuuluu työntekijän eläkelain (TyEL) piiriin, on 1.7.2019 alkaen palkansaaja. Tällaisesta henkilöstä maksetaan jatkossa palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu osaomistajan työttömyysvakuutusmaksun sijasta.

Muutos ei vaikuta sellaisiin perheenjäseniin, jotka omistavat pienenkin osuuden perheen yrityksestä taikka joilla on kyseisessä yrityksessä määräysvaltaa tai joiden eläkevakuutus on yrittäjän eläkelain (YEL) taikka maatalousyrittäjän eläkelain (MYEL) mukainen.

Maksuvelvollisuutta tarkastellaan palkanmaksupäivän mukaan. Ratkaisevaa on se, onko perheenjäsen osaomistaja sinä päivänä, kun palkka maksetaan.

Käy muuttamassa työntekijän perustiedoissa Työntekijäryhmä työttömyysvakuutuksessa osaomistajasta työntekijäksi, jotta Palkka.fi laskee maksun oikealla prosentilla.