Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Palkka.fi täytti 5 vuotta 1.2.2011

28.02.2011

Palkka.fillä maksettu palkkasumma ylitti viime vuonna jo 835 miljoonaa euroa. Suomalaiset kodit ottivat viime vuonna palvelun todella omakseen: he kaksinkertaistivat määränsä, ja kotitalouskäyttäjiä on rekisteröity nyt jo yli 50 000 kpl. Vertailukohdaksi mainittakoon, että kotitalousvähennystä hakee vuosittain yli 300 000 Verohallinnon asiakasta. Työnantajien joukossa olevien yritysten määrä ylitti juhlaviikolla 25 000 käyttäjän rajan. Palkkasumma kasvoi tammikuussa vuoden takaiseen lähes 40 %.

Palkka.fi-seminaarin juonsi Dopplr-palvelun brändikäs Lisa Sounio, ja katsauksen palvelukehityksen yleisiin periaatteisiin loi Aalto-yliopiston professori Pekka Mattila.

Miksi Palkka.fi menestyy?

Palkka.fin menestys on merkittävä asia, huomautti professori Mattila. Verkostoyhteistyöt eivät yleensä onnistu. Esimerkkinä hän käytti kunnianhimoista ja laajaa liikenteeseen liittynyttä Aramis-hanketta. Persoonaton hanke haudattiin tuloksettomana kymmenen vuotta ja sata miljoonaa frangia myöhemmin.

Näiden vastakkaisten esimerkkien kautta Mattila toi esille menestykseen vaadittavia tekijöitä. Hankkeella saatavien hyötyjen on oltava konkreettisia, niin tulevan palvelun käyttäjille kuin sen rahoittajillekin. Verkostonakin tehtävä yhteistyö tarvitsee omistajan. Sitoutuminen ja todellinen vastuunkanto on haasteellinen tehtävä.

Markkinointiopit eivät hyvää lupailleet

Markkinoinnin perusoppien näkökulmasta Palkka.fi:llä ei ollut onnistumisen edellytyksiä: toimijana oli valtio, jolla ei ollut kokemusta vastaavasta, ja palvelun erilaistaminen muista oli olematonta. Verkostoyhteistyö valtion budjetilla toimivan viraston ja liiketaloudellisin perustein toimivien vakuutusyhtiöiden kanssa saatiin toimimaan.

Asiakkaat ottivat palvelun omakseen. Palkka.fi teki sen mitä lupasikin: helpotti lakisää-teisten velvoitteiden hoitamista.

Helppo velvoitteiden täyttäminen ehkäisee myös harmaata taloutta

Oikein hoidetut velvoitteet ovat etu niin palkansaajille eli tuleville eläkkeensaajille kuin verorahoituksella toimivalle yhteiskunnallekin. ”Palkka.fin kautta 800 miljoonan euron palkkasumma on poissa harmaan talouden piiristä,” huomautti professori Mattila puheenvuorossaan. Palvelu täyttää hyvin paikkansa, ja SADe-ohjelman myötä se voi täydentää entisestään viranomaisten palvelutarjoomaa. Palkka.fillä on siis edessään valoisa tulevaisuus.

• apulaisjohtaja Kalevi Heiliö, Verohallinto 040 556 3422
  • ylitarkastaja Johanna Kotipelto, Verohallinto 040 537 1277