Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Palkka.fi uudistui – Uusi etusivu ja työntekijäliittymä avattu

04.02.2015

Palkka.fi:n etusivu on uudistunut ja palvelu on saanut  uusia ominaisuuksia. Työntekijöille on avattu oma liittymä 4.2. Työnantajat sekä työntekijät ovat saaneet myös omat sivut, jonne on koottu kaikki tarpeellinen tieto.

Työntekijäliittymän avulla työntekijä voi helposti hallinnoida omia tietojaan sekä kirjata ja lähettää palkkatietoja. Työntekijällä on myös mahdollisuus lähettää verokorttitiedot sähköisesti työnantajalle. Työntekijäliittymän kautta on mahdollista lähettää sähköisesti myös muuttuneen verokortin tiedot.

Työntekijä tarvitsee luvan liittymän käyttöön

Työnantajana sinun täytyy myöntää työntekijälle erikseen lupa tietojen tarkasteluun ja palkkatietojen kirjaamiseen. Tietojen tarkasteluun lupa myönnetään Työntekijätiedoissa ja palkkatietojen kirjaamiseen työntekijän Palkkatiedoissa. Palkkatietojen kirjaus ja lähetys on käytössä vain y-tunnuksella toimivien työnantajien työntekijöillä. Kotitaloudessa työskentelevällä työntekijällä ei ole mahdollisuutta käyttää ominaisuutta.

Työntekijä kirjautuu työntekijäliittymään henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla etusivulta kohdasta Kirjaudu > Työntekijä.

Kun kirjaudut palveluun esimmäisen kerran 4.2. jälkeen, voit myöntää luvan työntekijäliittymän käyttöön kaikille työntekijöille kerralla. Tämän jälkeen voit hallinnoida lupia työntekijäkohtaisesti. Palkkatietojen kirjaamiseen liittyvää lupaa ei voi antaa kaikille työntekijöille kerralla.

Myönnä lupa tietojen tarkasteluun Työntekijätiedot-kohdassa

Yritys

1.png

Kotitalous

2.png

Yritys

Myönnä lupa palkkatietojen kirjaamiseen ja lähettämiseen Palkkatiedot-kohdassa

3.png

Työntekijä voi hallinnoida omia tietojaan

Työntekijäliittymän avulla työntekijällä on mahdollisuus:

• tarkastella ja muuttaa omia tietoja
  • tarkastella ja tulostaa palkkalaskelmia
  • lähettää verokorttitiedot sähköisesti työnantajalle.

4.png

Verokortit sähköisesti työnantajalle

Työntekijä voi lähettää työnantajalle verokorttitiedot sähköisesti työntekijäliittymän kautta. Työntekijä voi muuttaa verokorttiaan esimerkiksi Verokortti verkossa -palvelussa. Uuden verokortin tiedot ovat nähtävillä ja lähetettävissä pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Paperista verokorttia ei tarvitse toimittaa työnantajalle.

Palkkatietojen kirjaaminen ja lähettäminen

Ominaisuus on työntekijän käytössä työnantajan luvalla. Työnantaja määrittelee palkkalajit, joita työntekijä voi kirjata ja lähettää. Palkkatietojen kirjaus ja lähetys on käytössä vain y-tunnuksella toimivien työnantajien työntekijöillä.

5.png

Työnantaja hyväksyy tai hylkää työntekijän lähettämät palkkatiedot.

Tuntien kirjaus mahdollista myös mobiililla

Palkkatietojen kirjaus ja lähetys on mahdollista myös mobiililaitteilla. Mobiilinäkymä toimii lähes kaikilla älypuhelimia ja selaimilla. Käyttäjillä on mahdollisuus antaa palautetta palvelusta 4.2. alkaen erillisen palautekyselyn kautta.

6.png

Lisätietoja

Tarkemmat ohjeet ja esittelyvideot työntekijäliittymän käyttöön julkaistaan tammikuun lopussa.