Palkka.fi vuodenvaihde 2014 / 2015

2021-05-20

Sisällysluettelo

Palkanlaskenta vuodenvaihteessa

Laske vuoden 2014 tuloksi kuuluvat palkat viimeistään keskiviikkona 31.12. (klo 23.59 mennessä).

Vuoden 2015 palkkoja voit laskea 15.12.2014 lähtien.

Jos sinulla on voimassa oleva vakuutussopimus työeläkeyhtiöön, et voi maksaa vuoden 2015 palkkoja vielä 1.1.2015, koska vakuutussopimusten tiedot välitetään Palkka.fi:lle työeläkeyhtiöistä vasta 2.1.2015.

Yrityskäyttäjien vuosi-ilmoitukset vuodelta 2014 – tarkista ilmoitusliikenne

Jos sinulla on valittuna Työnantajan perustiedoissa automaattinen ilmoitusliikenne (Kyllä-vaihtoehto), ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon lähtevät automaattisesti.

Muista, että lakisääteinen tapaturmavakuutuksen palkkailmoitus on annettava suoraan tapaturmavakuutusyhtiöön.

Palvelu käytössä osan vuotta ja alkusaldot tallennettu

Jos olet käyttänyt palvelua vain osan vuotta ja olet lisäksi tallentanut alkusaldot (ennen palvelun käyttöönottoa vuonna 2014 maksamasi tiedot, mm. palkat, ennakonpidätykset, työeläkemaksut, työttömyysvakuutusmaksut), vuosi-ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon hoituvat palvelun kautta koko vuodelta.

Palvelu käytössä osan vuotta eikä alkusaldoja ole tallennettu

Jos olet käyttänyt palvelua vain osan vuotta, etkä ole tallentanu alkusaldoja, sinun on annettava vuosi-ilmoitukset erikseen Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon ennen palvelun käyttöönottoa maksamistasi suorituksista. Palkka.fi muodostaa vuosi-ilmoitukset vain palvelun kautta lasketuista palkoista. Verohallinnon vuosi-ilmoituksen voit antaa sähköisesti suomi.fi- tai Ilmoitin.fi-palvelun kautta tiedostosiirtona tai Tyvi-palveluiden välityksellä (www.vero.fi/tyvi).

Työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon annettavien ilmoitusten ilmoitustavat voit tarkistaa yhtiöiden verkkosivuilta.

Kotitalouskäyttäjän ilmoitukset vuodelta 2014

Palvelu lähettää automaattisesti seuraavat kotitalouden ilmoitukset:

• Kotitalousvähennysilmoitukset
    Laskusta: Voit tallentaa vielä tammikuussa 2015 vuoden 2014 laskuja. Vähennys siirtyy vuoden 2014 esitäytetylle veroilmoitukselle.
    Palkasta: Laske vuoden 2014 palkat vuoden 2014 aikana, jotta saat vähennyksen vuoden 2014 verotuksessa. Vähennys siirtyy esitäytetylle veroilmoitukselle.
  • Vuosi-ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon

Huomaa, että palvelu ei lähetä tapaturmavakuutusilmoitusta. Sovi tapaturmavakuutusyhtiösi kanssa tapaturmavakuutuksen palkkailmoituksen lähettämisestä. Palkkailmoitus on annettava tammikuun loppuun mennessä.

Vuoden 2015 verokortit

Vuoden 2015 verokortit tulevat voimaan 1.2.2015. Muista, että tammikuussa ennakonpidätys täytyy toimittaa joulukuun 2014 lopussa voimassa olevan verokortin tai vuodelle 2015 annetun muutosverokortin perusteella.

Tallenna vuoden 2015 verokorttitiedot viimeistään helmikuussa, sillä muutoin ennakonpidätys on 60 %. Jos syötät tammikuussa palkkatietoja, joiden maksupäivä on helmikuussa, muista tallentaa helmikuun verokorttitiedot jo tammikuussa.

Yrityskäyttäjälle verokorttitiedot suoraan Verohallinnosta

Yrityskäyttäjänä saat verokorttitiedot suoraan Verohallinnosta työntekijöille, joiden työsuhde on voimassa 9.12.2014. Löydät uuden verokortin kohdasta Työntekijätiedot > Verokorttitiedot.

Työntekijän ei tarvitse toimittaa paperista verokorttia, jos olet saanut ennakonpidätystiedot Verohallinnosta sähköisesti. (Lue lisää: Verohallinnon ohje)

Pyydä paperinen verokortti, jos et ole saanut tietoja sähköisesti.

Palkanlaskennan uudet parametritiedot voimaan 1.1.2015

Jos tarvitset Palkka.fi-palvelussa julkaistuja parametritietoja esimerkiksi omassa taloushallinto-ohjelmistossasi, voit ladata uudet tiedot 1.1.2015 alkaen. Löydät parametritiedot etusivun ylänavigaatiosta.

Palkkaparametrit

Muuta huomioitavaa

Työpanokseen perustuvaa osinkoa (palkkaa) ei voi laskea eikä ilmoittaa Palkka.fi-palvelun kautta.

Muistathan, että palkan on oltava työntekijän käytettävissä palkanmaksupäivänä. Huomioi pankkipäivät (1–2 päivää), kun maksat palkkaa työntekijälle.

Lisätietoja

Palkka.fi-palvelun yleisneuvonta palvelee suomeksi puhelinnumerossa 020 697 034 ja ruotsiksi 020 697 035 ma-pe 9.00 – 16.15. Palvelu on maksuton. Puhelun hinta pvm/mpm.

Työeläkeyhtiöt auttavat eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa.

Työttömyysvakuutusrahaston asiakaspalvelu 075 757 0500 (pvm/mpm), s-posti asiakaspalvelu@tvr.fi

Tapaturmavakuutusyhtiöiltä voit kysyä lisätietoja työntekijöiden vakuuttamiseen liittyvissä kysymyksissä.