Huoltokatko torstaina 18.4.2024 klo 8-10

Palkka.fi:ssä on huoltokatko 18.4.2024 klo 8-10. Katkon aikana palvelu ei ole käytettävissä. Pahoittelemme asiasta aiheutuvaa vaivaa.

TILLGÄNGLIGHETSUTLÅTANDE – PALKKA.FI

2023-03-27

Skatteförvaltningen strävar efter att dess webbplatser och e-tjänster är tillgängliga. Tillgängligheten regleras av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Palkka.fi. Utlåtandet upprättats den 17 september 2021 och uppdaterats den 21 december 2021. Eficode Oy har utvärderat tillgängligheten av tjänsten.

Genomförande av tillgänglighet

Denna webbplats fyller kraven i lagen delvis (lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019). Ingångssidan till tjänsten Palkka.fi är tillgänglig. En del av innehållet är inte tillgängligt eller innehållet uppfyller tillgänglighetskraven endast delvis. Avvikelserna från tillgänglighetskraven anges nedan.

Tjänsten Palkka.fi uppfyller inte tillgänglighetskraven. Tjänsten är gammal och kräver en övergripande utveckling både tekniskt och i fråga om gränssnittet.

Ett alternativt sätt att sköta lönebetalningar och arbetsgivarskyldigheter

Du kan sköta arbetsgivarskyldigheterna på följande sätt:

- löneuppgiftsanmälningar och separata anmälningar kan lämnas i inkomstregistrets e-tjänst med
en webblankett eller genom att ladda upp materialet i laddningstjänsten
  • via programvaran för löneadministrationen eller via någon annan programvara eller tjänst
som utnyttjar inkomstregistrets tekniska gränssnitt
  •  eller av särskilda skäl med inkomstregistrets pappersblanketter.

Läs mer om inkomstregistrets anmälningskanaler (inkomstregistret.fi) och om inkomstregistrets tillgänglighetsutlåtande (inkomstregistret.fi).

- De arbetsgivaravgifter som betalas till Skatteförvaltningen och anmälningar om hushållsavdrag kan du också sköta via MinSkatt. Alternativt kan du sköta ärendet på skattebyrån, per telefon eller av berättigade skäl på papper. Du kan kontakta Skatteförvaltningens servicenummer 029 497 005 i frågor som gäller arbetsgivarrollen.

- Frågor som anknyter till arbetspensioner kan du sköta via pensionsbolagens tjänster.

- Du kan sköta frågor som anknyter till arbetslöshetsförsäkringar via Sysselsättningsfondens tjänster.

- Frågor som anknyter till skadeförsäkringar kan du sköta via skadeförsäkringsbolag tjänster.

- Eventuella andra arbetsgivarskyldigheter, såsom utsöknings- och fackföreningsavgifter, kan du sköta via aktörernas egna tjänster.

- Löneberäkningen kan du sköta själv exempelvis med ett motsvarande löneberäkningsprogram som finns ute på marknaden eller genom att själv beräkna lönen och lönebikostnaderna.
Löneberäkningsprogrammen kan vara avgiftsbelagda.

Innehåll som inte är tillgängligt (enligt kriterierna WCAG 2.1)

Med undantag för ingångssidan är tjänsten Palkka.fi inte tillgänglig. Till exempel gränssnitten, testningssektionen och övriga funktioner i tjänsten är inte tillgängliga. Tjänsten Palkka.fi är inte kompatibel med hjälpmedel och kan inte användas med exempelvis en skärmläsare.

Följande innehåll och funktioner överensstämmer ännu inte med kraven:

1.    Gränssnittet för hushåll

2.    Gränssnittet för företag

3.    Gränssnittet för arbetstagare

4.   Testningssektionen

5.    Opi.palkka.fi

6.     Ingångssidans övriga sidhelheter, såsom löneräknaren, löneparametrar samt huvudsidans övriga undersidor.

7.    Anvisningarna i tjänsten.

Oproportionell börda

Innehållen och funktionerna är inte tillgängliga. Motiveringen är ett tillfälligt undantag som bygger på oproportionell börda och som anges i tillgänglighetsdirektivet ((EU) 2016/2102, artikel 5).

1.    Tjänsten Palkka.fi skapades i början av 2000-talet och öppnades för användare den 1 februari 2006. För tillfället stöder det tekniska genomförandet av Palkka.fi inte tillgänglighetskraven i tillräckligt hög grad och det är svårt att uppfylla kraven i den nuvarande tjänsten. Enligt en bedömning kräver uppfyllandet av tillgänglighetskraven att hela tjänsten byggs upp på nytt. Kostnaderna för eventuella ändringar är höga.

2.    Om tjänsten Palkka.fi förnyas tas kraven gällande tillgängligheten i beaktande. Tjänsten Palkka.fi kan göras tillgänglig endast om såväl tjänstens gränssnitt som tekniska lösningar förnyas. När en förnyelse av tjänsten planeras kommer parterna i tjänsten att beakta tillgängligheten och de ändringsbehov som anknyter till tillgängligheten. Syftet är att förnyelsen planeras noggrannare under de närmaste åren.

Tjänsten Palkka.fi blir tillgänglig senast 2025

Förnyelsen av Palkka.fi inleddes i slutet av 2021. I den första fasen under år 2023 förnyas ingångssidan och företagsgrässnittets löneberäkning, arbetsgivar- och arbetstagaruppgifter samt eventuellt vissa andra delar. Resten av företagsgränssnittet samt hushållsgränssnittet förnyas före utgången av år 2024. I Palkka.fi förnyas dessutom testningsdelen och arbetstagargränssnittet, anvisningssidan samt eventuella andra delar av tjänsten som för tillfället inte är tillgängliga. Enligt planerna är förnyelsen färdig före utgången av år 2025.

Respons och kontaktuppgifter

Märkte du brister i tillgängligheten? Informera oss om dem! Kontakta oss: vero.fi/tillganlighetsrespons

Ombuden för tjänsten Palkka.fi ansvarar för tjänstens tillgänglighet och behandlingen av responsen.

Tillämpningsförfarande

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. Skatteförvaltningen besvarar din respons inom två veckor från att du gett responsen.
Om du inte är nöjd med svaret kan du skicka din respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen tillgänglighetskrav.fi, som Regionförvaltningsverket i Södra Finland upprätthåller, finns information om hur du lämnar klagomål och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn