Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Toteumamalli selkeyttää työttömyysvakuutusmaksujen maksamista 2019

31.10.2018

Työttömyysvakuutusmaksuja on mahdollista maksaa vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitettujen, toteutuneiden palkanmaksutietojen perusteella. Uusi toteumamalli selkeyttää työttömyysvakuutusmaksujen maksamista: se on ajantasainen ja hallinnollisesti kevyt, eikä erillisiä ilmoituksia Työttömyysvakuutusrahastolle tarvitse enää tehdä. Erityisesti pienillä ja satunnaisesti työllistävillä työantajilla, joilla palkkasumma vaihtelee vuoden aikana, toteutuneeseen palkkasummaan perustuva maksumalli on vaivattomampi.

Tiedot maksetuista palkoista siirtyvät Palkka.fin kautta suoraan tulorekisteriin, josta Työttömyysvakuutusrahasto saa tiedot käyttöönsä. Laskutus tapahtuu huhti-, heinä-, loka- ja tammikuussa.

Toteumamalli on suositeltu ja oletusarvoinen laskutustapa. Mikäli haluat pysyä nykyisenkaltaisessa ennakkomallissa, ilmoita asiasta 15.11.2018 mennessä Työttömyysvakuutusrahaston asiointipalvelussa. Ilmoitus tehdään asiointipalvelun Työnantajan tiedot -kohdassa.

Ennakkomallissa täytyy edelleen ilmoittaa arvio tulevan vuoden palkkasummasta. Maksutapaa ei voi vaihtaa kesken vakuutusvuotta. Jos palkanmaksu alkaa kesken vuoden, pyyntö maksutavan vaihtamisesta on tehtävä ennen ensimmäisen palkkatietoilmoituksen tekemistä tulorekisteriin.

Työttömyysvakuutusmaksuasiat Työllisyysrahastossa 1.1.2019 alkaen

Työttömyysvakuutusrahasto ja Koulutusrahasto yhdistyvät Työllisyysrahastoksi 1.1.2019. Yhdistyminen ei vaikuta työnantajan työttömyysvakuutusmaksuvelvoitteisiin. Huomioithan kuitenkin, että saat jatkossa päätökset ja laskut Työttömyysvakuutusrahaston sijaan Työllisyysrahastolta.

Lisätietoa Työttömyysvakuutusrahaston verkkosivuilta:

Hallituksen lakiesitykset mahdollistaisivat tulorekisterin hyödyntämisen työttömyysvakuutusmaksuissa 1.1.2019 alkaen

Toteumamalli työttömyysvakuutusmaksuihin

Työttömyysvakuutusrahasto ja Koulutusrahasto yhdistyvät – Työllisyysrahasto aloittaa 1.1.2019