Palkka.fi:ssä on huoltokatko 31.12.2018 klo 21 - 2.1.2019 n. klo 13 asti

Muista laskea vuoden 2018 palkanmaksupäivälle kuuluvat palkat viimeistään 31.12. klo 21 mennessä, koska palvelu ei ole huoltokatkon aikana käytössä.
Huoltokatko päättyy 2.1.2019 iltapäivällä, jonka jälkeen palvelu on jälleen käytössäsi. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Tulevaan vuodenvaihteeseen liittyvistä muista asioista tiedotetaan viimeistään joulukuun alussa. Seuraa Palkka.fi:n etusivun tiedotteita.

Toteumamalli selkeyttää työttömyysvakuutusmaksujen maksamista

30.10.2018

Työttömyysvakuutusmaksuja on mahdollista maksaa vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitettujen, toteutuneiden palkanmaksutietojen perusteella. Uusi toteumamalli selkeyttää työttömyysvakuutusmaksujen maksamista: se on ajantasainen ja hallinnollisesti kevyt, eikä erillisiä ilmoituksia Työttömyysvakuutusrahastolle tarvitse enää tehdä. Erityisesti pienillä ja satunnaisesti työllistävillä työantajilla, joilla palkkasumma vaihtelee vuoden aikana, toteutuneeseen palkkasummaan perustuva maksumalli on vaivattomampi.

Tiedot maksetuista palkoista siirtyvät Palkka.fin kautta suoraan tulorekisteriin, josta Työttömyysvakuutusrahasto saa tiedot käyttöönsä. Laskutus tapahtuu huhti-, heinä-, loka- ja tammikuussa.

Toteumamalli on suositeltu ja oletusarvoinen laskutustapa. Mikäli haluat pysyä nykyisenkaltaisessa ennakkomallissa, ilmoita asiasta 15.11.2018 mennessä Työttömyysvakuutusrahaston asiointipalvelussa. Ilmoitus tehdään asiointipalvelun Työnantajan tiedot -kohdassa.

Ennakkomallissa täytyy edelleen ilmoittaa arvio tulevan vuoden palkkasummasta. Maksutapaa ei voi vaihtaa kesken vakuutusvuotta. Jos palkanmaksu alkaa kesken vuoden, pyyntö maksutavan vaihtamisesta on tehtävä ennen ensimmäisen palkkatietoilmoituksen tekemistä tulorekisteriin.

Työttömyysvakuutusmaksuasiat Työllisyysrahastossa 1.1.2019 alkaen

Työttömyysvakuutusrahasto ja Koulutusrahasto yhdistyvät Työllisyysrahastoksi 1.1.2019. Yhdistyminen ei vaikuta työnantajan työttömyysvakuutusmaksuvelvoitteisiin. Huomioithan kuitenkin, että saat jatkossa päätökset ja laskut Työttömyysvakuutusrahaston sijaan Työllisyysrahastolta.

Lisätietoa Työttömyysvakuutusrahaston verkkosivuilta:

Hallituksen lakiesitykset mahdollistaisivat tulorekisterin hyödyntämisen työttömyysvakuutusmaksuissa 1.1.2019 alkaen

Toteumamalli työttömyysvakuutusmaksuihin

Työttömyysvakuutusrahasto ja Koulutusrahasto yhdistyvät – Työllisyysrahasto aloittaa 1.1.2019

Vero TVR Elo Ilmarinen Varma Ålandia Fennia IF LähiTapiola OP TVL