Palkka.fi:ssä on huoltokatko 31.12.2018 klo 21 - 2.1.2019 n. klo 13 asti

Muista laskea vuoden 2018 palkanmaksupäivälle kuuluvat palkat viimeistään 31.12. klo 21 mennessä, koska palvelu ei ole huoltokatkon aikana käytössä.
Huoltokatko päättyy 2.1.2019 iltapäivällä, jonka jälkeen palvelu on jälleen käytössäsi. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Tulevaan vuodenvaihteeseen liittyvistä muista asioista tiedotetaan viimeistään joulukuun alussa. Seuraa Palkka.fi:n etusivun tiedotteita.

Palkka.fi ja tulorekisteri - Usein kysytyt kysymykset

08.11.2018

Sisällysluettelo

1. Miten palkkatietojen ilmoittaminen muuttuu tulorekisteriaikana Palkka.fi-palvelussa?

2. Toimiiko Palkka.fi-palvelu myös tulorekisteriaikana?

3. Mitä muutoksia minun tulee tehdä Palkka.fi-palveluun tulorekisteriä varten?

4. Kirjautuminen Palkka.fi-palveluun tulorekisteriaikana?

5. Miten valtuutan toisen henkilön tai yrityksen hoitamaan asioitani Palkka.fi-palvelussa?

6. Miten tulorekisteri-ilmoitukset lähtevät Palkka.fi-palvelusta v.2019?

7. Käyttääkö Palkka.fi tulorekisteri-ilmoituksissa suppeaa vai laajaa ilmoitustekniikkaa?

8. Tutustu tulorekisterin usein kysyttyihin kysymyksiin

Palkka.fi-palvelu ei enää vuonna 2019 lähetä palkanlaskennoista ilmoituksia työeläkevakuutusyhtiöihin, Työttömyysvakuutusrahastolle eikä Verohallintoon vaan palkkatiedot ilmoitetaan jatkossa suoraan tulorekisteriin.

Palkkatietoilmoitukset tulee lähettää tulorekisteriin viimeistään viidentenä kalenteripäivänä maksupäivän jälkeen ja työnantajan erillisilmoituksen on oltava perillä tulorekisterillä viimeistään ilmoituskuukautta seuraavan kuukauden 5. päivä.

2. Toimiiko Palkka.fi-palvelu myös tulorekisteriaikana?

Kyllä toimii, Palkka.fi valmistautuu parhaillaan tulorekisterin käyttöönottoon.

3. Mitä muutoksia minun tulee tehdä Palkka.fi-palveluun tulorekisteriä varten?

Kun kirjaudut palveluun ensimmäisen kerran v. 2019 sinun tulee tarkistaa Palkka.fi-palveluun syöttämäsi tiedot ja vahvistaa tietojen oikeellisuus valitsemalla Olen tarkistanut, että tietoni ovat ajan tasalla.

4. Kirjautuminen Palkka.fi-palveluun tulorekisteriaikana?

Kotitalous:
Kotitalous (yksityishenkilö) voi kirjautua henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Henkilökortti edellyttää kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston hankkimista.

Yritys:
Yritys voi kirjautua palveluun henkilötunnisteella tai Katso-tunnisteella. Kirjaudu palveluun etusivulta kohdasta Kirjaudu > Yritys ja valitse kirjautumistavaksi henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, Katso-tunniste, mobiilivarmenne tai sirullinen henkilökortti.
Nordean Corporate Netbankin asiakkailla on tunnistuksen siirto pankin sivuilta suoraan Palkka.fi-palveluun.

Henkilötunnisteella kirjautuminen

Kirjaudu palveluun etusivulta kohdasta Kirjaudu > Yritys ja valitse kirjautumistavaksi henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne, sirullinen henkilökortti.

Huomaathan, että yritysverkkopankkitunnuksilla ei voi kirjautua, vaan pankkitunnisteiden täytyy olla henkilökohtaiset.

Asiointioikeutesi tarkistetaan kaupparekisteristä tai yritystietojärjestelmästä. Asiointioikeus myönnetään henkilön aseman perusteella (esimerkiksi toimitusjohtajalla on valtuudet käyttää Palkka.fi-palvelua). Kirjautuminen Palkka.fi:n ei onnistu, jos palveluun kirjautunutta henkilöä ei ole merkitty kaupparekisteriin tai yritystietojärjestelmään. Muista tarkistaa tarvittaessa tietojen ajantasaisuus.

Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa sinun on mahdollista valtuuttaa toinen henkilö tai yritys hoitamaan  palkanlaskentaa Palkka.fi-palvelussa. Vaihtoehtoisesti myös esimerkiksi tilitoimisto tai kirjanpitäjä voi pyytää sinulta valtuutta hoitaa yrityksesi palkanlaskentaa Palkka.fi:ssä. Kun olet hyväksynyt valtuutuksen, se astuu voimaan heti. Valtuutetulla on sen jälkeen oikeudet hoitaa asioita Palkka.fi:ssä.

Lue lisää Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta.

Anna valtuus

·        Kirjaudu Suomi.fi:n Valtuudet-palveluun > lisää uusi valtuus > anna valtuus.

·        Lisää valtuutetun henkilön tai yrityksen tiedot ja siirry valitsemaan valtuutuksen sisältö.

·        Valitse valtuus Palkkatietojen käsittely. Valtuudella voi hoitaa kaikkia asioita Palkka.fi-palvelussa. Siirry vahvistamaan valtuus.

·        Vahvista valtuus > uusi valtuus on nyt annettu.

·        Valtuus on heti voimassa ja valtuutettu voi heti kirjautua Palkka.fi-palveluun.

Huom! Katso-kirjautuminen ja valtuuttaminen säilyvät Palkka.fi:ssä toistaiseksi uuden Suomi.fi-valtuuttamisen rinnalla. Käyttäjiä suositellaan kuitenkin siirtymään mahdollisimman pian uuteen Suomi.fi-valtuuttamiseen, koska Katso-valtuuttaminen poistuu käytöstä vuoden 2019 lopussa.

6. Miten tulorekisteri-ilmoitukset lähtevät Palkka.fi-palvelusta v. 2019?

Kotitalous:
Kotitalouskäyttäjän palkkatietoilmoitukset lähetetään automaattisesti tulorekisteriin heti, kun palkanlaskenta on hyväksytty. Palkka.fi lähettää tulorekisteriin myös työnantajan erillisilmoituksen kuukauden vaihteessa.

Yritys:
Yrityskäyttäjä voi valita, muodostuvatko tulorekisteri-ilmoitukset automaattisesti vai muodostaako käyttäjä ne itse jokaisen palkanlaskennan jälkeen.

Jos käyttäjä haluaa muodostaa ilmoitukset itse, tulee muistaa muodostaa myös työnantajan erillisilmoitus tulorekisteriin kuukauden vaihteessa.

Palkka.fi muodostaa tulorekisteriin aina ns. tiedoiltaan laajoja ilmoituksia, mikä on myös tulorekisterin suositus.

8. Tutustu tulorekisterin usein kysyttyihin kysymyksiin

Tulorekisteri.fi-sivuille on koottu tulorekisteriä koskevat usein kysytyt kysymykset.

Vero TVR Elo Ilmarinen Varma Ålandia Fennia IF LähiTapiola OP TVL