Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Työttömyysvakuutusmaksu ja uusi työtapaturma- ja ammattitautivakuutus

01.04.2016

Työttömyysvakuutukseen liittyvä rahoituslaki muuttui 1.1.2016. Aikaisemmin vakuutus täytyi ottaa ja työttömyysvakuutusmaksu maksaa, jos työnantaja teetti yli 12 työpäivää kalenterivuodessa. Tammikuun alusta vakuutus täytyy ottaa, jos työnantajan maksamat palkat ovat kalenterivuoden aikana yli 1 200 euroa.
Myös tapaturmavakuutus muuttui 1.1.2016 työtapaturma- ja ammattitautivakuutukseksi. Vakuutus on otettava, jos työnantajan maksamat palkat ovat kalenterivuoden aikana yli 1 200 euroa. Palkan maksamisen ajankohdalla ei ole merkitystä. Vakuutus on otettava ennen kuin työ aloitetaan. Sitä ei voi ottaa takautuvasti.

Muutokset työttömyysvakuutusmaksujen maksuvelvollisuuteen 1.1.2016 alkaen

Maksuvelvollisia ovat työnantajat, jotka maksavat palkkaa yhteensä yli 1 200 euroa kalenterivuoden aikana.
Työnantajan täytyy kuitenkin aina pidättää maksuvelvollisen työntekijän palkasta palkansaajan maksu, vaikka palkka ei ylittäisikään 1 200 euron rajaa. Palkka.fi pidättää maksun automaattisesti palkanlaskennan yhteydessä. Jos työnantajan työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuus ei täyty, kertynyttä palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei makseta Työttömyysvakuutusrahastolle.

Jos arvioit, että palkanmaksusi ylittää 1 200 euron rajan kalenterivuoden aikana, hae työttömyysvakuutusmaksun ennakkoa ennakonhakemus/muutos-lomakkeella Palkka.fi-palvelusta. Työttömyysvakuutusrahasto määrää ilmoituksesi perusteella työttömyysvakuutusmaksun ennakon.
Työttömyysvakuutusmaksua maksetaan pääsääntöisesti 17–64-vuotiaiden työntekijöiden palkoista.

Maksuvelvollisuus ei kuitenkaan koske seuraavia henkilöitä:

Jos yrittäjä, maatalousyrittäjä tai maatalousyrittäjän perheenjäsen kuitenkin yrittäjätoiminnan ohella työskentelee työsuhteessa toisen palveluksessa, maksuvelvollisuus koskee tästä työstä saatavaa palkkaa.
Työttömyysvakuutusmaksua koskevat maksulomakkeet saat Työttömyysvakuutusrahastolta. Palkka.fi lähettää ilmoitukset automaattisesti Työttömyysvakuutusrahastoon vuodenvaihteen jälkeen.Lisätietoja työttömyysvakuutusmaksuista saat Työttömyysvakuutusrahaston sivuilta.

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus korvaa tapaturmavakuutuksen

Työnantajana sinun tulee ennen töiden aloittamista ottaa työntekijöillesi työtapaturma- ja ammattitautivakuutus. Vakuutus on otettava, jos maksat kalenterivuoden aikana teettämästäsi työstä palkkaa yli 1 200 euroa. Palkan maksamisen ajankohdalla ei ole merkitystä. Vakuutus on otettava ennen kuin työ aloitetaan. Sitä ei voi ottaa takautuvasti.
Voit ottaa työtapaturma- ammattitautivakuutuksen Palkka.fi:n kautta, kun olet kirjautunut palveluun.

Lisätietoa työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta löydät Tapaturmavakuutuskeskuksen (TVK) sivuilta. Löydät sivuilta myös kaikkien näitä vakuutuksia myöntävien vahinkovakuutusyhtiöiden yhteystiedot.
Ilmoita työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen perustiedot (työnantajan tiedot) Palkka.fi-palvelussa ja lisää vakuutuksen tieto myös työntekijän tietoihin.

Vakuutusmaksun maksaminen ja ilmoitus

Vakuutusyhtiö lähettää vakuutuksenottajalle laskun. E- ja suoramaksusta saat tietoa esimerkiksi pankista ja pankkien verkkosivuilta. Palkka.fi ei lähetä ilmoitusta vahinkovakuutusyhtiöön.Ilmoita siis tiedot suoraan vahinkovakuutusyhtiöösi.

Lue lisää työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta (tvk.fi)
Lue lisää työttömyysvakuutuksen muutoksista (tvr.fi)
Palkka.fi-palvelun yleisneuvonta palvelee suomeksi puhelinnumerossa 029 479 034 ja ruotsiksi 029 497 035 ma-pe 9.00 – 16.15. Palvelu on maksuton. Puhelun hinta pvm/mpm. Voit kysyä palvelusta myös chatissa.