TyEL-maksun työnantajan osuus alenee 2,6 prosenttiyksikköä 1.5. alkaen.

2020-04-09

Hallitus on esittänyt 2.4.2020 eduskunnalle lakiluonnoksen, joka alentaisi työnantajan TyEL-maksua 2,6 prosenttiyksikköä 1.5. - 31.12.2020 väliseksi ajaksi. Laki on vahvistettu 7.4.2020. Muutos koskee yritys- ja kotitaloustyönantajia ja maksualennus koskee TyEL-vakuutusmaksun työnantajan osuutta. Palkka.fi:hin muutos toteutetaan 21.4. ja maksualennus huomioidaan 1.5. alkaen (palkanmaksupäivä on 1.5 tai myöhemmin). TyEL-maksut toukokuussa maksetuista palkoista erääntyvät maksettavaksi kesäkuun lopussa.

Laske toukokuun palkanmaksupäivälle kuuluvat palkat vasta 21.4. klo 12 jälkeen

Jos palkanmaksupäivä on toukokuussa, laske palkat vasta 21.4. klo 12 jälkeen. Palkka.fi:ssä huomioidaan tällöin TyEL-maksualennus ja maksutiedot muodostuvat Palkka.fi:hin oikein. Maksualennus koskee 1.5. jälkeen maksettuja palkkoja. Jos olet valinnut TyEL-maksun toimitustavaksi laskun (yrityskäyttäjä), saat laskun suoraan työeläkeyhtiöltä. Kotitalouskäyttäjälle TyEL-maksu muodostuu, kun palkanlaskenta on hyväksytty ja palkkatietoilmoitus tulorekisteriin on lähetetty onnistuneesti.
Seuraa Palkka.fi:n tiedotteita palvelun etusivulta varmistaaksesi milloin maksualennus on huomioitu palvelussa ja voit laskea palkkoja toukokuun palkanmaksupäiville.

Jos olet ehtinyt laskemaan jo toukokuun palkanmaksupäivälle palkan ennen kuin maksualennus on huomioitu Palkka.fi:ssä, tulee sinun tehdä palkankorjaus, kun uusi prosentti on huomioitu palvelussa. Korjaa palkka ja käytä palkankorjauksessa kohtaa Palkka on aiheeton tai palkkakausi on virheellinen, joka mitätöi aiemman palkan. Laske tämän jälkeen palkka uudelleen.

Yritys - Voit vaihtaa laskun lähettäjäksi työeläkevakuutusyhtiösi

Yrityskäyttäjänä voit halutessasi valita Palkka.fi:ssä TyEL-maksun toimitustavaksi laskun. Työeläkeyhtiö lähettää tällöin TyEL-maksuista laskun suoraan työnantajalle. Tee muutos Työnantajatiedot > Vakuutuksiin liittyvät tiedot. Kun työeläkevakuutusyhtiö lähettää TyEL-maksusta laskun, TyEL-maksujen tietoja ei muodostu Palkka.fi-palveluun. Muutos ei koske jo muodostuneita maksuja, vaan tulee voimaan seuraavasta palkkailmoituksesta lähtien.