Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 23.2.2019 klo 12-24

Muistathan käydä valitsemassa työntekijöiden työsuhteen perustietoihin ammattiluokituksen. Ennen sen lisäämistä et voi laskea palkkaa. Ammattiluokituksen saat lisättyä kohdassa työntekijän perus- ja työsuhdetiedot > siirry sivun alaosaan ja klikkaa vihreällä lukevaa työsuhdetietoa; työsuhteen valitseminen avaa työsuhteen tarkemmat tiedot ja pääset lisäämään puuttuvan ammattiluokituksen.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle. Huom. jätä aikaväli tyhjäksi.

Huomaathan, että Maksut-luettelolle muodostuu työnantajamaksut vasta sen jälkeen kun tiedot ovat siirtyneet onnistuneesti tulorekisteriin. Verohallinto ja työeläkeyhtiöt eivät lähetä erikseen laskuja ja maksut on maksettava eräpäivään mennessä Palkka.fi -palvelussa näkyvillä viitteillä. Lue lisää.

Jos olet käyttänyt SEPA-aineistoa maksujen maksamiseen ja nyt sen muodostamisessa tulee virheilmoitus, niin kyseessä on häiriö, johon saadaan pysyvä korjaus 22.2.2019. Aineiston muodostaminen osasta maksuista saattaa silti onnistua. Mikäli sinulla on maksuja, jotka erääntyvät ennen korjauspäivää, voit hoitaa maksut verkkopankissasi maksuluettelosta löytyvillä maksutiedoilla. Pahoittelemme tilannetta.

Muutoksia TyEL:n alaikärajaan ja Verohallinnon lakimuutokset 2017

23.11.2016

TyEL-vakuuttamisen alaikäraja laskee 1.1.2017

Vakuuttamisvelvollisuuden alaraja laskee nykyisestä 18 ikävuodesta 17 vuoteen. TyEL-vakuuttamisvelvollisuus alkaa, kun henkilö täyttää 17 vuotta.

TyEL on maksuperusteinen, joten palkanmaksupäivä ratkaisee, kuuluuko työntekijä eläkevakuuttamisen piiriin.

OmaVero korvaa Verotili-palvelun

Verohallinnossa käynnissä olevan Valmis-hankkeen aikana suurin osa nykyisistä sähköisistä asiointipalveluista korvataan OmaVero-palvelulla. Palvelut siirtyvät OmaVeroon vaiheittain vuosina 2017–2019. Palkka.fi lähettää ilmoitukset OmaVeroon 2.1.2017 lähtien.

Lue lisää OmaVerosta vero.fi:stä.

Muutoksia Verohallinnon kausivero- ja vuosi-ilmoituksiin

Verotusmenettelyihin on tulossa merkittäviä muutoksia vuoden 2017 alusta. Uudistukset koskevat erityisesti asiakkaita, jotka ilmoittavat ja maksavat oma-aloitteisia veroja, kuten arvonlisäveroa ja työnantajasuorituksia.

Kausiveroilmoituksen nimi muuttuu.  Jatkossa kausiveroilmoitus on veroilmoitus oma-aloitteisista veroista. Palkka.fi:stä ilmoitukset löytyvät uudella nimellä 2.1.2017 lähtien ja ne toimitetaan verokauden mukaisesti OmaVeroon.

22.12.2016–1.1.2017 Verohallinto ei ota vastaan kausiveroilmoituksia, vaan tältä ajalta ilmoitus Verohallintoon lähtee Palkka.fi:stä vasta 3.1.2017.

Lue lisää vero.fi:stä

Verohallinnon vuosi-ilmoitusten korjaus muuttui vuonna 2016 maksettujen palkkojen osalta

Vuoden 2016 aikana maksetuista palkoista ja muista suorituksista annettavien Verohallinnon vuosi-ilmoitusten korjaaminen muuttui. Uudessa menettelyssä uusin ilmoitus korvaa aina lähtökohtaisesti edellisen.

Huomioi uusi korjausmenettely aina, kun korjaat jo annettua vuosi-ilmoitusta tai olet ottanut Palkka.fi-palvelun käyttöön kesken vuoden.

Lue lisää muuttuneesta menettelystä Palkka.fi:n tiedotteesta.

Työnantajan sosiaaliturvamaksu muuttuu työnantajan sairausvakuutusmaksuksi 1.1.2017

Työnantajan sosiaaliturvamaksu on jatkossa nimeltään työnantajan sairausvakuutusmaksu. Työnantajan sairausvakuutusmaksu maksetaan sosiaaliturvamaksun tapaan Verohallintoon.