Palkka.fi uudistamisen aikataulu on tarkentunut – uusi etusivu julkaistaan kesällä

2022-05-24

Pientyönantajien palkanmaksupalvelu Palkka.fi:n uudistaminen alkoi tänä vuonna. Ensin uudistuu Palkka.fi:n etusivu ja uudistettu etusivu julkaistaan kesällä. Uudistettuja osioita julkaistaan koko syksyn ja loppuvuoden ajan, ja niitä pääsevät ensimmäisinä käyttämään yrityskäyttäjät.  Kotitalouksille uudistetut osiot tulevat käyttöön hieman myöhemmin vuoden 2022 ja 2023 aikana.

Pilottikäyttäjiä haetaan mukaan elokuussa

Yrityskäyttäjillä on mahdollisuus hakea pilottikäyttäjäksi. Pilottikäyttäjien hausta julkaistaan oma tiedote ja ohjeet elokuun aikana. Pilottikäyttäjillä on mahdollisuus päästä käyttämään uudistettuja osioita ensimmäisenä.

- Pilottikäyttäjiltä on tarkoitus kerätä palautetta uudistuneista osioista sekä tehdä myös pienemmälle joukolle haastatteluita. Tässä kohtaa meillä on vielä mahdollisuuksia tehdä muutoksia lopulliseen versioon, kertoo Palkka.fi tuoteomistaja Anna-Maija Lahti.

Kotitalouskäyttäjille haastatteluita ja kyselyitä alkukesän aikana

Jotta Palkka.fi palvelee mahdollisimman hyvin myös kotitalouksia, joilla on työntekijöitä, kotitalouskäyttäjille tehdään lähikuukausina kyselyitä ja haastatteluita.

- Vaikka meillä on varsin hyvä ja kattava näkemys asiakkaiden toiveista ja tarpeista, haluamme kuulla sekä ymmärtää asiakasta vieläkin paremmin. Siksi asiakasymmärryksen kerääminen on äärimmäisen tärkeä työvaihe, Lahti kertoo.

Kotitalouskäyttäjien osalta muutoksia on tulossa käyttöliittymän lisäksi myös kotitalousvähennyksen ilmoittamiseen. Tällä hetkellä kotitalousvähennystiedot ilmoitetaan Verohallintoon Palkka.fi:stä kerran vuodessa.

Vuonna 2023 maksetuista palkoista lähtien kotitalousvähennystiedot lähetetään reaaliaikaisesti Verohallintoon heti palkanmaksun hyväkymisen jälkeen. Tämä muutos toteutetaan todennäköisesti vielä nykyiseen käyttöliittymänäkymään.

- Kun uudistaminen etenee myös kotitalouskäyttäjien osalta, muuttuvat käyttöliittymän näkymät samanlaisiksi kuin yrityskäyttäjillä. Täytyy kuitenkin huomioida, että kotitalouden ja myös yrityksen käyttöliittymät eroavat jonkin verran toisistaan. Vaikka näkymät ja käyttöliittymä ovatkin samat, joitakin asioita ei ole tarpeen näyttää kotitalouspuolella tai yrityspuolella, Lahti täsmentää.

Opi.Palkka.fi sulkeutuu ja korvataan uudistetulla harjoitus-osiolla

Opi.Palkka.fi:tä ei tulla enää julkaisemaan omana palvelunaan, vaan se korvataan vuoden 2023 aikana uudistettavalla harjoitus-osiolla. Tarkempi sisältö ja harjoitus-osion toiminnallisuuden tarkentuvat vuoden 2023 aikana. Opi.Palkka.fi suljettiin helmikuussa 2022.

Uudistaminen jatkuu myös vuonna 2023

Palkka.fi uudistaminen jatkuu myös vuonna 2023. Vuodelle 2023 on siirretty osa uudistamisen kohteista, kuten viestipalvelu, palkkatapahtumien luku tiedostosta, kotitalouskäyttöliittymä osioita, harjoittelu-osio ja palkkalaskuri. Sisältö tarkentuu, kun uudistaminen etenee vuoden 2022 aikana.

Muista päivittää selain

Uudistettu Palkka.fi toimii vain uusimmilla selainversioilla. Muista päivittää selaimesi ajoissa, jotta sujuva käyttö voi jatkua. Lue lisää Palkka.fi tiedotteesta Päivitä selaimesi, jotta Palkka.fi:n käyttäminen sujuu jatkossakin.