Verohallinnon vuosi-ilmoitusten korjaus

2017-02-23

Vuoden 2016 ja siitä eteenpäin maksetuista palkoista ja muista suorituksista annettavien Verohallinnon vuosi-ilmoitusten korjaaminen on muuttunut. Lähtökohtaisesti uusin ilmoitus korvaa aina edellisen.

Jos käytät useampaa palvelua tai ohjelmistoa vuoden aikana, uutta korjausmenettelyä ei käytetä, vaan eri palveluista tulleet ilmoitukset jäävät kaikki voimaan.

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoitukset Verohallintoon vuodenvaihteen jälkeen. Vuosi-ilmoitukset lähetetään vain palvelun kautta lasketuista palkoista ja mahdollisista tallennetuista alkusaldoista (yrityskäyttäjän osalta).

Jos korjaat vuosi-ilmoitusta vuodenvaihteen jälkeen, kun vuosi-ilmoitus on jo lähetetty Palkka.fi-palvelusta, tee korjaus Suomi.fi-palvelussa.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen Verohallintoon automaattisesti vuodenvaihteen jälkeen.

Yritys

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen Verohallintoon automaattisesti vuodenvaihteen jälkeen, jos olet valinnut Kyllä-vaihtoehdon kohdasta automaattinen ilmoitusliikenne. Palvelu lähettää vuosi-ilmoitukset vain palvelun kautta lasketuista palkoista. Jos olet tallentanut palveluun alkusaldot, myös alkusaldot huomioidaan vuosi-ilmoituksella.

Huomioithan, että Palkka.fi:stä ei voi muodostaa ja lähettää vuosi-ilmoitusta Verohallintoon kesken vuoden.

Esimerkki 1

Olet käyttänyt palkanlaskentaan 1.1.–16.6.2016 palkanlaskentapalvelua X:ä ja 1.7.–31.12.2016 Palkka.fi:tä.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen vain palvelun kautta lasketuista palkoista heti vuodenvaihteen jälkeen. Jos palvelu X lähettää vuosi-ilmoituksen vastaavista palvelun kautta lasketuista palkoista, Verohallinto käsittelee molemmat ilmoitukset omina ilmoituksinaan.

Yritys

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen palvelun kautta lasketuista palkoista ja tallentamistasi alkusaldoista. Jos palvelu X lähettää vuosi-ilmoituksen palvelun kautta lasketuista palkoista, Verohallinto käsittelee molemmat ilmoitukset omina ilmoituksinaan.

Jos olet tallentanut alkusaldot Palkka.fi-palveluun, varmista, että vuosi-ilmoitusta ei lähetetä palvelusta X.

Esimerkki 2

Olet laskenut palkat käsin (ilman palkanlaskentapalvelua) tai sellaisessa palkanlaskentapalvelussa, josta ei lähde vuosi-ilmoitusta.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen vain palvelun kautta lasketuista palkoista heti vuodenvaihteen jälkeen. Koska Palkka.fi-palvelun vuosi-ilmoitus ei sisällä alkuvuoden tietoja, sinun on laskettava koko vuoden tiedot yhteen ja lähetettävä erillinen vuosi-ilmoitus Verohallintoon. Lähetä vuosi-ilmoitus vasta 15.1.2017 jälkeen, mutta viimeistään 31.1.2017. Vuosi-ilmoituksen voi antaa Suomi.fi-palvelun kautta. Laske ilmoitukseen alkuvuoden aikana maksamasi palkat ja Palkka.fi-palvelun kautta lasketut palkat. Voit tarkistaa Palkka.fi:n kautta lasketut palkat palvelun muodostamasta vuosi-ilmoituksesta kohdasta Omat ilmoituksesi

Yritys

Jos olet laskenut alkuvuoden palkat käsin (ilman palkanlaskentapalvelua) ja olet tallentanut ne Palkka.fi-palveluun alkusaldoina,  Palkka.fi:n lähettämä vuosi-ilmoitus sisältää koko vuoden tiedot.  Jos et ole tallentanut alkusaldoja Palkka.fi-palveluun, sinun on laskettava koko vuoden tiedot yhteen ja lähetettävä erillinen vuosi-ilmoitus Verohallintoon. Lähetä vuosi-ilmoitus vasta 15.1.2017 jälkeen, mutta viimeistään 31.1.2017. Vuosi-ilmoituksen voi antaa Suomi.fi-palvelun kautta. Laske ilmoitukseen alkuvuoden aikana maksamasi palkat ja Palkka.fi-palvelun kautta lasketut palkat. Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen heti vuoden vaihteen jälkeen.

Esimerkki 3

Olet maksanut palkkoja alkuvuonna ja lähettänyt niistä vuosi-ilmoituksen esimerkiksi Suomi.fi-palvelun kautta. Maksat palkkoja vielä loppuvuoden aikana ja käytät laskentaan Palkka.fi-palvelua.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen vain palvelun kautta lasketuista palkoista heti vuodenvaihteen jälkeen. Jos olet antanut jo aiemmin alkuvuoden palkat sisältävän vuosi-ilmoituksen esim. Suomi.fi-palvelun kautta, Palkka.fi:n ja Suomi.fi-palvelun kautta annetut ilmoitukset käsitellään omina ilmoituksinaan.

Yritys

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen palvelun kautta lasketuista palkoista ja tallentamistasi alkusaldoista. Jos olet antanut jo aiemmin alkuvuoden palkat sisältävän vuosi-ilmoituksen esim. Suomi.fi-palvelun kautta, kummatkin ilmoitukset käsitellään omina ilmoituksinaan. Jos olet tallentanut alkusaldot Palkka.fi-palveluun ja olet antanut Suomi.fi:n kautta samat alkusaldoina Palkka.fi:n tallentamasi tiedot, poista Suomi.fi:n ilmoitus. Voit poistaa ilmoituksen tekemällä Suomi.fi:ssä poistoilmoituksen.

Lue lisää vero.fi:stä