Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 23.2.2019 klo 12-24

Muistathan käydä valitsemassa työntekijöiden työsuhteen perustietoihin ammattiluokituksen. Ennen sen lisäämistä et voi laskea palkkaa. Ammattiluokituksen saat lisättyä kohdassa työntekijän perus- ja työsuhdetiedot > siirry sivun alaosaan ja klikkaa vihreällä lukevaa työsuhdetietoa; työsuhteen valitseminen avaa työsuhteen tarkemmat tiedot ja pääset lisäämään puuttuvan ammattiluokituksen.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle. Huom. jätä aikaväli tyhjäksi.

Huomaathan, että Maksut-luettelolle muodostuu työnantajamaksut vasta sen jälkeen kun tiedot ovat siirtyneet onnistuneesti tulorekisteriin. Verohallinto ja työeläkeyhtiöt eivät lähetä erikseen laskuja ja maksut on maksettava eräpäivään mennessä Palkka.fi -palvelussa näkyvillä viitteillä. Lue lisää.

Jos olet käyttänyt SEPA-aineistoa maksujen maksamiseen ja nyt sen muodostamisessa tulee virheilmoitus, niin kyseessä on häiriö, johon saadaan pysyvä korjaus 22.2.2019. Aineiston muodostaminen osasta maksuista saattaa silti onnistua. Mikäli sinulla on maksuja, jotka erääntyvät ennen korjauspäivää, voit hoitaa maksut verkkopankissasi maksuluettelosta löytyvillä maksutiedoilla. Pahoittelemme tilannetta.

Verohallinnon vuosi-ilmoitusten korjaus

23.02.2017

Vuoden 2016 ja siitä eteenpäin maksetuista palkoista ja muista suorituksista annettavien Verohallinnon vuosi-ilmoitusten korjaaminen on muuttunut. Lähtökohtaisesti uusin ilmoitus korvaa aina edellisen.

Jos käytät useampaa palvelua tai ohjelmistoa vuoden aikana, uutta korjausmenettelyä ei käytetä, vaan eri palveluista tulleet ilmoitukset jäävät kaikki voimaan.

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoitukset Verohallintoon vuodenvaihteen jälkeen. Vuosi-ilmoitukset lähetetään vain palvelun kautta lasketuista palkoista ja mahdollisista tallennetuista alkusaldoista (yrityskäyttäjän osalta).

Jos korjaat vuosi-ilmoitusta vuodenvaihteen jälkeen, kun vuosi-ilmoitus on jo lähetetty Palkka.fi-palvelusta, tee korjaus Suomi.fi-palvelussa.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen Verohallintoon automaattisesti vuodenvaihteen jälkeen.

Yritys

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen Verohallintoon automaattisesti vuodenvaihteen jälkeen, jos olet valinnut Kyllä-vaihtoehdon kohdasta automaattinen ilmoitusliikenne. Palvelu lähettää vuosi-ilmoitukset vain palvelun kautta lasketuista palkoista. Jos olet tallentanut palveluun alkusaldot, myös alkusaldot huomioidaan vuosi-ilmoituksella.

Huomioithan, että Palkka.fi:stä ei voi muodostaa ja lähettää vuosi-ilmoitusta Verohallintoon kesken vuoden.

Esimerkki 1

Olet käyttänyt palkanlaskentaan 1.1.–16.6.2016 palkanlaskentapalvelua X:ä ja 1.7.–31.12.2016 Palkka.fi:tä.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen vain palvelun kautta lasketuista palkoista heti vuodenvaihteen jälkeen. Jos palvelu X lähettää vuosi-ilmoituksen vastaavista palvelun kautta lasketuista palkoista, Verohallinto käsittelee molemmat ilmoitukset omina ilmoituksinaan.

Yritys

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen palvelun kautta lasketuista palkoista ja tallentamistasi alkusaldoista. Jos palvelu X lähettää vuosi-ilmoituksen palvelun kautta lasketuista palkoista, Verohallinto käsittelee molemmat ilmoitukset omina ilmoituksinaan.

Jos olet tallentanut alkusaldot Palkka.fi-palveluun, varmista, että vuosi-ilmoitusta ei lähetetä palvelusta X.

Esimerkki 2

Olet laskenut palkat käsin (ilman palkanlaskentapalvelua) tai sellaisessa palkanlaskentapalvelussa, josta ei lähde vuosi-ilmoitusta.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen vain palvelun kautta lasketuista palkoista heti vuodenvaihteen jälkeen. Koska Palkka.fi-palvelun vuosi-ilmoitus ei sisällä alkuvuoden tietoja, sinun on laskettava koko vuoden tiedot yhteen ja lähetettävä erillinen vuosi-ilmoitus Verohallintoon. Lähetä vuosi-ilmoitus vasta 15.1.2017 jälkeen, mutta viimeistään 31.1.2017. Vuosi-ilmoituksen voi antaa Suomi.fi-palvelun kautta. Laske ilmoitukseen alkuvuoden aikana maksamasi palkat ja Palkka.fi-palvelun kautta lasketut palkat. Voit tarkistaa Palkka.fi:n kautta lasketut palkat palvelun muodostamasta vuosi-ilmoituksesta kohdasta Omat ilmoituksesi

Yritys

Jos olet laskenut alkuvuoden palkat käsin (ilman palkanlaskentapalvelua) ja olet tallentanut ne Palkka.fi-palveluun alkusaldoina,  Palkka.fi:n lähettämä vuosi-ilmoitus sisältää koko vuoden tiedot.  Jos et ole tallentanut alkusaldoja Palkka.fi-palveluun, sinun on laskettava koko vuoden tiedot yhteen ja lähetettävä erillinen vuosi-ilmoitus Verohallintoon. Lähetä vuosi-ilmoitus vasta 15.1.2017 jälkeen, mutta viimeistään 31.1.2017. Vuosi-ilmoituksen voi antaa Suomi.fi-palvelun kautta. Laske ilmoitukseen alkuvuoden aikana maksamasi palkat ja Palkka.fi-palvelun kautta lasketut palkat. Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen heti vuoden vaihteen jälkeen.

Esimerkki 3

Olet maksanut palkkoja alkuvuonna ja lähettänyt niistä vuosi-ilmoituksen esimerkiksi Suomi.fi-palvelun kautta. Maksat palkkoja vielä loppuvuoden aikana ja käytät laskentaan Palkka.fi-palvelua.

Kotitalous

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen vain palvelun kautta lasketuista palkoista heti vuodenvaihteen jälkeen. Jos olet antanut jo aiemmin alkuvuoden palkat sisältävän vuosi-ilmoituksen esim. Suomi.fi-palvelun kautta, Palkka.fi:n ja Suomi.fi-palvelun kautta annetut ilmoitukset käsitellään omina ilmoituksinaan.

Yritys

Palkka.fi lähettää vuosi-ilmoituksen palvelun kautta lasketuista palkoista ja tallentamistasi alkusaldoista. Jos olet antanut jo aiemmin alkuvuoden palkat sisältävän vuosi-ilmoituksen esim. Suomi.fi-palvelun kautta, kummatkin ilmoitukset käsitellään omina ilmoituksinaan. Jos olet tallentanut alkusaldot Palkka.fi-palveluun ja olet antanut Suomi.fi:n kautta samat alkusaldoina Palkka.fi:n tallentamasi tiedot, poista Suomi.fi:n ilmoitus. Voit poistaa ilmoituksen tekemällä Suomi.fi:ssä poistoilmoituksen.

Lue lisää vero.fi:stä