Tule kuuntelemaan verkkoseminaariin kotitalousvähennyksestä ja Palkka.fi:stä 27.4.

Lue lisää ja ilmoittaudu.

Yrityskäyttäjän UKK

08.07.2010

1 Sisällysluettelo

2 Yleistä

2.1 Mistä löydän palvelun ohjeet?

Ohjeet löydät palvelun etusivulta kohdasta Yritykset > Ohjeet -> Yrityskäyttäjän tarkemmat ohjeet.

Kirjauduttuasi palveluun löydät ohjeet myös yläpalkista linkistä Ohjeet.

Yrityskäyttäjä ohjeet

Tutustu myös palvelun kenttäohjeisiin, jotka näkyvät sivun oikeassa reunassa silloin kun kenttä on aktivoitu

Ohjeita työeläkevakuutuksiin liittyvissä asioissa löydät työeläkeyhtiöiden internetsivuilta. Työeläkeyhtiöiden linkit löydät palvelun etusivulta osoitteesta: http://www.palkka.fi. Työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä omaan vahinkovakuutusyhtiöösi. Verotukseen liittyviä ohjeita löydät osoitteesta www.vero.fi/vero-ohjeet. Lisätietoja saat myös puhelimitse Verohallinnon työnantajien neuvontanumerosta 029 497 012.

2.2 Voiko palvelua käyttää vaikka on yli 5 työntekijää?

Kyllä voi, palvelussa ei ole rajoitettu työntekijöiden määrää.

2.3 Palkkatodistuksen osoitetiedot eivät näy kirjekuoren ikkunasta

Asettelussa on käytetty mallina Postin Helposti C5-kuorta.

3 Vierailijan toiminnot

3.1 Esimerkkiyritykset

Palvelun Harjoittelu-osiossa on valmiita esimerkkiyrityksiä, joiden avulla voit tutustua palveluun. Vierailijana antamasi tiedot eivät tallennu, vaan häviävät istunnon päättyessä tai katketessa.

3.2 Vierailijasta käyttäjäksi. Tallentuvatko tiedot?

Vierailijan antamia tietoja ei tallenneta. Jos haluat rekisteröityä käyttäjäksi saman istunnon aikana, tallenna tiedot uudelleen. (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3)

3.3 Vierailijana lasketuille palkoille ei muodostu verottajalle ja työeläkeyhtiöille meneviä maksuja

Vierailija-ominaisuus on tarkoitettu palveluun tutustumiseen ja käytön harjoitteluun. Maksujen muodostuminen edellyttää palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3).

4 Tunnistautuminen

4.1 Tunnistautumistavat

Yrityksenä voit tunnistautua palveluun Katso-tunnisteella tai yrityksen pankkitunnuksilla.

4.2 Katso-tunniste ja miten sitä voi käyttää?

Katso-tunniste on tarkoitettu yrityksille ja yhteisöille, joilla on y-tunnus. Katso-palvelua käytetään tunnistamiseen Verohallinnon tarjoamissa yritysten sähköisissä asiointipalveluissa.

4.3 Kuinka tunnistaudun

Hanki Katso-tunniste. Tarkempia tietoja osoitteesta www.vero.fi/katso tai neuvontanumerosta 029 497 040. Katso-tunnisteen voit hakea osoitteesta https://yritys.tunnistus.fi.

4.4 Palvelussa on omat tietoni vaikka on tarkoitus tehdä yrityksen palkanlaskentaa

Yrityksesi palkanlaskentaan liittyviä asioita hoitaessasi kirjaudu Palkka.fi-palveluun Katso-tunnistetta käyttäen. Käytä henkilökohtaisia pankkitunnisteita kirjautuessasi kotitaloustyönantajana.

4.5 Valtuuttaminen. Voinko valtuuttaa jonkun muun toimimaan puolestani palvelussa?

Jos sinulla on käytössä Katso-tunniste voit valtuuttaa esim. tilitoimiston toimimaan puolestasi. Käy aktivoimassa Katso tunnisteelle Palkka.fi-rooli ja valtuutus osoitteessa www.yritys.tunnistus.fi sivuilta tunnisteen hallinta-osiosta. Valtuutus voidaan antaa tietylle Katso-tunnisteelle tai alitunnukselle. Valtuutus on oletusarvoisesti voimassa toistaiseksi. Valtuutuksen myöntäjä voi kuitenkin määritellä vapaasti valtuutuksen voimassaolon ajan. Lisätietoja neuvontanumerosta 029 497 040.

5 Tekniset vaatimukset

5.1 Mitä selaimia voi käyttää?

Microsoft Windows -ympäristössä Palkka.fi-palvelu on todettu toimivaksi seuraavilla selaimilla

• Microsoft IE 6.x ja 7.x
  • Opera 9.x
  • Firefox 2.x ja 3.x

5.2 Pdf-tiedostojen avaaminen ei onnistu

Tarkista ensin onko tietokoneeseesi asennettu Pdf-muotoisten dokumenttien lukemiseen tarvittava Adoben Acrobat tai Reader -ohjelma. Maksuttoman Adobe Reader -ohjelman saa ladattua Adoben sivuilta osoitteesta http://www.adobe.fi/products/acrobat/readstep2.html .

5.3 Ponnahdusikkunat (pop-up -ikkunat) eivät tule näkyviin. Kuinka ne saa aktivoitua?

Selaimen asetuksissa voi olla ponnahdusikkunoiden esto -asetus päällä. Selaimen työkalut-valikossa on mahdollisuus määritellä ponnahdusikkunoiden salliminen Palkka.fi-sivustolla.

Ponnahdusikkuna

Ohjeet avautuvat ns. ponnahdusikkunoihin joten määritä selaimen asetukset niin, että ikkunat avautuvat.

6 Maksaminen

6.1 Mitä maksuja palvelu muodostaa ja kuinka maksaminen tapahtuu?

Palkka.fi muodostaa seuraavat maksut:

• Työntekijälle maksettava nettopalkan
  • Verohallinnolle maksettava ennakonpidätys- ja sosiaaliturvamaksun sekä lähdeveron
  • Työeläkeyhtiölle maksettava työeläkemaksun, kuukausi-ilmoittaja (TyEL-maksu)
  • Ammattiyhdistykselle maksettava työntekijän ay-maksun
  • Ulosottovirastolle maksettava työntekijältä perittävä ulosottomaksun

Sovi vahinkovakuutusyhtiösi kanssa työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta. Palvelu ei laske kyseisiä maksuja.

Maksuista on hyvä tietää seuraavat asiat:

• Palkka.fi ei hoida rahan liikuttelua verkkopankkiin, sinä päätät maksatko palvelun muodostamat maksut.
  • Pankista ei välity tietoa siitä, onko maksu todellisuudessa maksettu.
  • Maksut muodostuvat pääsääntöisesti palkanlaskennan toimenpiteiden tuloksena (Ilmarisen asiakkaat voivat vastaanottaa eläkemaksuja suoraan palveluun).
  • Palvelussa on oikeellisuustarkistuksia mm. pankkitilin ja viitenumeron muodon osalta.

Maksujen siirtäminen verkkopankkiin

Palvelussa on käytössä ns. viivakoodi-maksaminen. Pankkiyhteydet kohdasta löydät linkit pankkien verkkopalveluihin. Kopioi maksun viivakoodi palvelusta ja liitä se oman verkkopankkisi viivakoodikenttään.

Muita maksutapoja ovat LMP- ja TS- aineisto siirrot. Näistä maksutavoista voit sopia oman pankkisi kanssa. Lue lisää palvelun ohjeista: Maksaminen http://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okMaksaminenYleista.htm

6.2 Palkanmaksupäivä

Palkanlaskennassa palkan maksupäiväksi voit tallentaa kuluvan päivän tai päivän tulevaisuuteen. Palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna maksupäivänä. Palkkapäivän osuessa lauantaille tai sunnuntaille, tulee palkan olla työntekijän tilillä perjantaina. Palkanmaksutiedot pitää syöttää palveluun viimeistään edellisenä päivänä ennen palkan maksua, jotta rahat ehtivät työntekijän tilille sovittuna maksupäivänä.

Päivämäärät voi syöttää seuraavissa muodoissa: pp.kk.vvvv, ppkkvvvv, ppkkvv sekä pp.kk.vv

7 Palkanlaskenta

7.1 Virhe palkanlaskennassa, kuinka korjaan?

Voit tehdä palkanlaskentaan korjauksia hyväksytyn palkanlaskennan jälkeen. Palkanmaksun korjaukset voit tehdä palkkakauden korjauksena, jos palkkaa sivukuluineen ei ole maksettu tai uudelle palkkakaudelle, jos palkka on jo maksettu eikä ilmoituksia ole lähetetty. Lue tarkempi ohje http://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okPalkankorjaus.htm

7.2 Voiko palkkatietoja poistaa palvelusta?

Palkanlaskennan tietoja voi korjata, mutta ei poistaa. Palkanlaskennasta syntyy palkkakirjanpidon aineisto sekä ilmoitukset.

7.3 Voinko maksaa pelkkiä matkakustannusten korvauksia vapaaehtoistyöntekijälle, joka ei ole työsuhteessa?

Pelkkiä matkakustannusten korvauksia voi maksaa ainoastaan yleishyödyllinen yhteisö. Valitse työntekijän tiedoista palkkamuodoksi matkakustannusten korvaus. Tallenna korvaukset palkanlaskennassa ja tee laskenta.

7.4 Tilikartta ja palkka-aineiston siirto kirjanpitoon CSV-tiedoston avulla

Palvelussa on käytössä Taloushallintoliiton perustilikartan mukainen kirjanpitotilinumerointi. Kirjanpitotositteen saa nyt myös tiedostomuodossa. Valitse Palkanlaskennan tulosteet -näytöltä Tee uusi tuloste. Tulostetyypiksi voit valita joko pelkän tiedoston Kirjanpidon tosite (CSV) tai jos haluat myös paperitulosteen valitse Kirjanpidon tosite (CSV ja tosite).

kirjanpidon tosite

Tallenna CSV-tiedosto työasemallesi. CSV-tiedostomuoto mahdollistaa tietojen siirron sähköisiin kirjanpito-ohjelmiin.

kirjanpidon csv

Tähän csv-tiedostoon pääsee itse muokkaamaan tilinumeroita.

7.5 Onko lomapalkkaan valmiita maksukaavoja?

Palvelu on työehtosopimuksista riippumaton. Työehtosopimusten erilaisia laskentasääntöjä ei ole huomioitu palvelussa. Työnantajan on itse huomioitava mahdolliset työehtosopimusten säännökset palkanlaskennassa.

7.6 Palvelun käyttöönotto kesken vuoden

Voit ottaa palvelun käyttöön kesken vuoden.

Vuosi-ilmoitukset muodostuvat palvelun kautta oikein Verohallintoon, työeläkeyhtiöön sekä Työttömyysvakuutusrahastoon kun tallennat mahdolliset alkuvuonna maksetut palkat ja vähennykset palveluun ns. alkusaldoina kohdassa Palkanlaskenta. Jos olet maksanut palkkoja alkuvuonna etkä syötä alkusaldoja, sinun on annettava aiemmin maksetuista palkoista erilliset vuosi-ilmoitukset. Lue lisää: http://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okPalkanlaskenta.htm

7.7 Palkkaennakon maksaminen

Tallenna palkkaennakko omalla palkkalajilla kohdasta Palkanlaskenta > Vähennykset > Palkkaennakko. Palkka lasketaan koko palkkasummalle. Palvelu vähentää palkkaennakonmäärän maksettavasta palkasta. http://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okPalkkaennakko.htm

7.8 Palkkalaskelman lisätiedot

Voit lisätä palkkalaskelmalle vapaata tekstiä 160 merkin verran. Teksti tulostuu palkkalaskelman loppuun Lisätieto-kohtaan

7.9 Palvelu ei anna tallentaa pidempiä aikajaksoa palkkakauteen?

Palkanlaskennassa työsuhteessa palkkakaudet ovat työsopimuslain mukaan enintään kuukauden mittaisia. Palkka.fi:ssä palkkakaudeksi voi tallentaa enintään 3 kk.

7.10 Miten ammattiyhdistysjäsenmaksut hoidetaan?

Jos työntekijäsi antaa sinulle valtakirjan ammattiyhdistysjäsenmaksun perimisestä, tallenna ammattiyhdistyksen tiedot ja maksun perimistiedot työntekijän tietoihin. Palvelu laskee jäsenmaksun antamiesi tietojen perusteella. Maksu näkyy Maksut-näytöllä.

Palkka.fi ei toimita ilmoitusta ay-jäsenmaksujen perimisestä automaattisesti ammattiliitoille. Tulosta ilmoitus ja toimita se postitse valtakirjassa kerrottuun osoitteeseen.

7.11 Ennakonpidätysprosentti työntekijän palkasta on 60 prosenttia

Pyydä työntekijää esittämään verokortti ja säilytä sitä niin kauan kuin työsuhde on voimassa ja maksat hänelle palkkaa. Ellei työntekijä esitä verokorttia lainkaan, ennakonpidätys toimitetaan 60 %:n suuruisena.

7.12 Ennakonpidätys on nolla, miksi?

Laskennassa käytetään ns. kumulatiivista ennakonpidätyksen laskentaa. Jos työntekijällä on käytössä kumulatiivinen verokortti (A palkkakauden tulorajan mukaan), laskentasäännöt poikkeavat huomattavasti muista verokorteista, Kumulatiivisessa laskennassa palkkakauden palkan lisäksi otetaan huomioon myös aikaisemmin lasketut palkat sekä niistä toimitetut ennakonpidätykset.

Kumulatiivisessa laskennassa voi ennakonpidätyksen määrä muuttua positiiviseksi. Palkka.fi:ssä ennakonpidätyksen määräksi tulee tällöin 0

Jos palkkakausien pituudet vaihtelevat ja palkan maksuaikoja ei ole ennalta määrätty eikä palkkoja siten makseta säännöllisesti palkkakausittain, työntekijä voi valita verokortin vaihtoehdon B.

Vaihtoehdossa B tulorajaa seurataan vuositasolla. Ennakonpidätys toimitetaan perusprosentin mukaan kaikista palkoista, joiden määrä ei vuositasolla ylitä perusprosentin tulorajaa. Jos perusprosentin tuloraja vuositasolla ylittyy, työnantaja toimittaa ennakonpidätyksen lisäprosentin mukaan koko loppuvuoden palkan määrästä.

7.13 Sosiaaliturvamaksuprosentti. Mistä sen voi tarkistaa?

Voit tarkistaa sosiaaliturvamaksuprosentin kohdasta Palkkaparametrit.

7.14 Rakennusmiehen matkakulukorvaukset

Rakennusalan työehtosopimuksen mukaan työntekijä on oikeutettu päivittäiseen matkakustannusten korvaukseen, jos työntekijän asunto sijaitsee yli viiden kilometrin etäisyydellä työmaasta. Päivittäisen korvauksen määrä on kiinteä ja riippuu työmatkan pituudesta. Pyydä työntekijää antamaan selvitys asuinpaikastaan työsopimusta tehtäessä. Katso tarkemmat tiedot korvauksen määrästä alan työehtosopimuksesta. Kaikki yleissitovat työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.15 Rakennusmiehen kulukorvaukset työkaluista

Rakennusalan työehtosopimuksessa on määritelty korvaukset omien työkalujen käyttämisestä erikseen tietyille rakennusalan työntekijäryhmille (esim. kirvesmiehet, laattatyöntekijät jne.). Katso tarkemmin työehtosopimuksesta. Kaikki työehtosopimukset http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.16 Mistä tiedän, täytyykö minun periä palkasta ulosottomaksuja?

Saat kirjeen ulosottovirastosta, jos palveluksessasi olevalta työntekijältä on perittävä palkanmaksun yhteydessä joitain saatavia. Kirjeessä on tarkat ohjeet, toimi niiden mukaisesti. Jos saat kirjeen työntekijästä, joka ei ole enää palveluksessasi, ilmoita siitä välittömästi kirjeessä mainittuun osoitteeseen. Perimättä jätettyjä saatavia voidaan vaatia myös työnantajalta, joka on laiminlyönyt ulosottomaksujen perimisen työntekijän palkasta. Palkka.fi laskee ulosmitattavan määrän oikean suuruisena kun ulosottotiedot on syötetty työntekijätietoihin.

7.17 Palkkakortin tulostaminen. Mistä löydän ne palvelusta?

Palkkakortti on vuoden aikana syntyneet palkkalaskelmat/todistukset niputettuna yhteen. Erillistä palkkakortti nimellä olevaa tulostetta ei ole. Palkkalaskelma syntyy palkanlaskennan jälkeen.

Yrittäjä palkkalaskelma

8 Kysymyksiä eläkevakuuttamisesta

8.1 Miksi palkkatiedot siirtyivät työeläkeyhtiölle kahteen kertaan?

Palkka.fi:ssä on ns automaattinen ilmoitusliikenne (Työnantajan perustiedoissa annettava tieto), jolloin palvelu lähettää ilmoitukset työeläkeyhtiölle, tällöin ei tarvitse antaa ilmoituksia muuta kautta esim. eläkeyhtiön omasta verkkopalvelusta. Käytä vain yhtä palvelua kerrallaan.Lue lisää http://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okIlmoituksetMaksut.htm

8.2 Automaattinen ilmoitusliikenne

Voit valita Työnantajan perustustiedoissa automaattisen ilmoitusliikenteen Kyllä-vaihtoehdon, jolloin palvelu muodostaa ja lähettää lakisääteiset ilmoitukset automaattisesti työeläkeyhtiöön, Verohallintoon ja Työttömyysvakuutusrahastoon. Jos valitset vaihtoehdon Ei, sinun on lähetettävä ilmoitukset itse joko Palkka.fi-palvelun tai muun verkkopalvelun kautta.

Vahinkovakuutusyhtiöiden (mm. työtapaturma- ja ammattitautivakuutus) ilmoitukset eivät muodostu palvelusta. Sovi menettelystä vahinkovakuutusyhtiösi kanssa.

Jos olet valinnut automaattisen ilmoitusliikenteen ja jostain syystä lopetat Palkka.fi-palvelun käytön, muista vaihtaa automaattisen ilmoitusliikenteen valinnaksi Ei. Ilmoitusliikenteen valinta koskee ilmoituksia ja niiden lähetystapaan. Tarkemmat ohjeet: http://www.palkka.fi/palkkac/yfi/okIlmoituksetMaksut.htm

8.3 Eläkevakuutusnumero ei kelpaa?

Jos olet Elon asiakas merkitse TyEL-vakuutusnumerosi alla olevien esimerkkien tapaan. Muilla eläkelaitoksilla vakuutusnumero on muotoa XX-nnnnnnnt ja numeroa käytetään Palkka.fi-palvelussa sellaisenaan.

Elo (ent. LähiTapiola Eläkeyhtiön asiakkaat)
Vakuutuskirjan nro nnn-54-nnnnnnnt, nnn-42-nnnnnnnt
Palkka.fi:ssä jätetään kolme ensimmäistä numeroa pois. 54-nnnnnnnt tai 42-nnnnnnnt (esimerkiksi 54-12345678 tai 42-12345678)
Elo (ent. Eläke-Fennian asiakkaat)
Vakuutuskirjan nro 44-nnnnnnnt
Palkka.fi 44-nnnnnnnt (esimerkiksi 44-1234567E)

8.4 Työeläkevakuutusten ns. ilmoitustekniikan valinta (kuukausi/vuosi-ilmoitustekniikka)

TyEL-ilmoitukset eläkeyhtiöihin voidaan lähettää kuukausittain tai vuosittain.

Kuukausi-ilmoitustekniikka perustuu siihen, että työsuhdetiedot ovat niin ajantasaisia, että ennakkomaksut vastaavat melko tarkasti lopullista maksua. Ilmoitukset lähtevät palvelusta kuukausittain ja eläkemaksut maksetaan kuukausittain toteutuneiden palkkojen mukaan.

Vuosi-ilmoitustekniikka perustuu siihen, että palkkatiedot lähetetään eläkeyhtiöihin 31.1. mennessä. Työantaja määrittelee vuodelle palkkamäärät, joiden perusteella muodostuu myös ennakkomaksut.

Ilmoitustekniikka valitaan vuodeksi kerrallaan ja muutoksesta on ilmoitettava työeläkeyhtiöön marraskuun loppuun mennessä. Tarkempia tietoja saat työeläkeyhtiöstäsi.

8.5 Tilapäinen vai sopimustyönantaja?

Voit olla työeläkeyhtiössäsi joko sopimustyönantaja tai tilapäinen työnantaja. Tarkista tiedot vakuutussopimuksesta tai ota yhteyttä työeläkeyhtiöösi.

9 Kysymyksiä työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta

9.1 Voiko työntekijän työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen ottaa jälkikäteen, vaikka vakuutus olisi pitänyt ottaa ennen töiden aloittamista?

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta ei voi tehdä takautuvasti. Ota heti yhteys vahinkovakuutusyhtiöösi asian hoitamiseksi kuntoon tästä eteenpäin.

9.2 Mistä yhtiöstä saan ryhmähenkivakuutuksen työntekijöilleni?

Vahinkovakuutusyhtiö tekee ryhmähenkivakuutuksen samalla kertaa, kun haet työntekijöillesi työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen.

10 Kysymyksiä työttömyysvakuutusmaksusta

10.1 Miksi työttömyysvakuutusmaksu ei muodostu maksutietoihin?

Palvelu ei muodosta työttömyysvakuutusmaksua. Saat maksutiedot Työttömyysvakuutusrahastolta. Voit hakea Palkka.fi-palvelussa ennakon määräämistä, muutosta tai poistoa Ennakon hakemus/muutos -lomakkeella. Ennakot maksetaan Työttömyysvakuutusrahastolle kahdessa erässä, 1.1. (työnantajan työttömyysvakuutusmaksu) ja 1.5. (palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu). Työttömyysvakuutusrahasto lähettää sinulle erillisen laskun.

10.2 Miten toimin, jos maksan palkkaa 1 200 euroa tai alle kalenterivuoden aikana?

Et ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollinen työnantaja, jos maksat palkkaa 1 200 euroa tai alle kalenterivuoden aikana. Raja on työnantajakohtainen. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu pidätetään kuitenkin työntekijöiltä jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Palkka.fi pidättää työttömyysvakuutusmaksun automaattisesti. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei tarvitse tilittää Työttömyysvakuutusrahastolle.

10.3 Miten toimin, jos maksan palkkaa yli 1 200 euroa kalenterivuodessa?

Hae työttömyysvakuutusmaksun ennakkoa Palkka.fi-palvelun ennakon haku/muutos-lomakkeella ja anna arviosi kalenterivuoden aikana maksettavista palkoista. Työttömyysvakuutusrahasto määrää työttömyysvakuutusmaksun ennakon ilmoituksesi perusteella ja lähettää sinulle päätöksen sekä maksulomakkeet.

Lopullinen työttömyysvakuutusmaksu määrätään toteutuneen palkkasumman perusteella. Palkka.fi-palvelu lähettää automaattisesti palkkasummailmoituksen Työttömyysvakuutusrahastolle.

10.4 Miten lopullinen työttömyysvakuutusmaksu määräytyy?

Jos olet maksanut palkkaa 1 200 euroa tai vähemmän kalenterivuoden aikana, työttömyysvakuutusmaksuja ei määrätä.
Jos olet taas maksanut palkkaa yli 1 200 euroa, työttömyysvakuutusmaksut määrätään toteutuneen palkkasumman mukaan. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu pidätetään kuitenkin työntekijöiltä jokaisen palkanmaksun yhteydessä, vaikka palkka olisi alle 1200 eruoa. Palkka.fi pidättää työttömyysvakuutusmaksun automaattisesti. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei tarvitse tilittää Työttömyysvakuutusrahastolle.

Palkkasummaraja on työnantajakohtainen.

Vero TVR Elo Etera Ilmarinen Varma Ålandia Fennia IF LähiTapiola OP TVL