Palkka.fi uudistuu: uusi etusivu julki syksyllä, käyttäjätestaus jatkuu

2022-07-12

Palkka.fi-palvelun uudistumisaikataulussa on pieniä viivästyksiä. Palvelun etusivu julkaistaan alkusyksystä tarkistusten ja auditointien jälkeen.

Palkka.fi:n uudistettuja osioita julkaistaan koko syksyn ja loppuvuoden ajan, ja niitä pääsevät ensimmäisinä käyttämään yrityskäyttäjät.  Kotitalouksille uudistetut osiot tulevat käyttöön hieman myöhemmin vuoden 2022 ja 2023 aikana.

Aikaisempaan aikatauluun on tullut jonkin verran tarkennuksia, ja osa vuodelle 2022 suunnitelluista uudistamistöistä on siirretty vuodelle 2023. Palkka.fi:ssä tehdään tällä hetkellä paljon erilaista kehittämistyötä samaan aikaan. Tämä on tarkoittanut sitä, että aikatauluja ja töitä on uudelleen priorisoitu.

Kesällä yrityskäyttäjät pääsevät testaamaan protoa

Kesällä tehdään ensimmäisiä uuden Palkka.fi prototyypin testauksia. Ensimmäisessä vaiheessa yrityskäyttäjät pääsevät kokeilemaan ja antamaan palautetta uudesta Palkka.fi:stä. Testauksen tarkoituksena on saada jo varhaisessa vaiheessa käyttäjien kommentteja ja ajatuksia uudistetusta palvelusta. Prototestaamisen avulla saadaan hyvää kuvaa siitä, miten nyt tehdyt ratkaisut koetaan.

- Haluamme ottaa käyttäjät mukaan palvelun eri kehitysvaiheisiin ja ymmärtää näin käyttäjiä entistä paremmin. Prototestaamisen avulla voidaan konkreettisesti havainnoida uuden palvelun ideaa ja ratkaisuja yhdessä käyttäjien kanssa. Nämä kommentit ja palautteet ovat äärimmäisen tärkeitä, kertoo tuoteomistaja Anna-Maija Lahti.

Pilottikäyttäjiä haetaan mukaan elo-syyskuussa

Yrityskäyttäjillä on mahdollisuus hakea uudistetun Palkka.fi-palvelun pilottikäyttäjäksi. Pilottikäyttäjä hausta julkaistaan oma tiedote ja ohjeet elo-syyskuun aikana. Pilottikäyttäjillä on mahdollisuus päästä käyttämään uudistettuja osioita ensimmäisenä.

- Aikataulumme tämän osalta tarkentuu elokuun aikana. Kannattaa seurata tiedotteita Palkka.fi:n etusivulla. Pilottikäyttäjät pääsevät tekemään palkanlaskentaa uudistetulla palvelulla. Pilottikäyttäjien kommenttien perusteella voimme vielä tehdä parannuksia ennen varsinaista julkaisua, Lahti täsmentää.

Kotitalouskäyttäjien palvelu uudistuu 2022–2023

Kotitalouskäyttäjät pääsevät testaamaan ja käyttämään palvelua vuosien 2022–2023 aikana. Kesällä 2022 on tehty jo ensimmäisiä asiakashaastatteluita, joiden avulla on parannettu kuvaa asiakkaiden tarpeista ja näin kasvatettu asiakasymmärrystä. Yritys- ja kotitalouskäyttäjien käyttöliittymistä tulee samanlaisia, mutta joitakin osioita on räätälöity palvelemaan asiakasryhmiä paremmin.

- Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi yrityskäyttäjille ei näytetä kotitalousvähennykseen tai yksityisen hoidon tukeen liittyviä asioita eikä niitä voi myöskään maksaa palvelun kautta, Lahti kertoo.

Kotitalousvähennyksen voi jatkossa ilmoittaa reaaliaikaisesti Verohallintoon. Muutos toteutetaan tämän hetken arvion mukaan vuoden 2023 alkupuolella. Mahdollisesti jo vuodenvaihteeseen, jos aikataulujen osalta on mahdollista.

- Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kotitalousvähennys siirtyy heti palkanlaskennan hyväksymisen jälkeen Verohallintoon eikä vähennyksen saajan tarvitse enää erikseen ilmoittaa sitä verotukseensa, Lahti täsmentää.

Muista päivittää selain

Uudistettu Palkka.fi toimii vain uusimmilla selainversioilla. Muista päivittää selaimesi ajoissa, jotta sujuva käyttö voi jatkua. Lue lisää Palkka.fi tiedotteesta Päivitä selaimesi, jotta Palkka.fi:n käyttäminen sujuu jatkossakin.