Suomi.fi-valtuuksissa esiintyy häiriöitä sekä kotitalouksien että yritysten puolesta asioinnissa

Pahoittelemme häiriöistä aiheutuvaa haittaa.

Suomi.fi-tunnistautuminen ajoittain poissa käytössä 28.4. klo 09-12

Suomi.fi:n päivitystoimenpiteistä johtuen tunnistautumisessa voi ilmetä lyhyitä katkoja 28.4. klo 9-12.

Yritysasiakas: Tarkista palkkatietoilmoituksen sisältö tulorekisteristä, jos olet maksanut palkkoja sellaiselle osaomistajaksi merkitylle työntekijälle, jonka perustietoihin ei ole lisätty työeläkevakuutustietoja.

Osasta Palkka.fi:stä tulorekisteriin lähetetyistä palkkatietoilmoituksista on jäänyt virheellisesti puuttumaan Osaomistaja -tieto.
Pyydämme työnantajaa tarkistamaan ja lisäämään puuttuvan tiedon suoraan tulorekisteriin.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Kotitalous - Henkilön tai yrityksen valtuuttaminen

27.09.2018

Voit valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen toimimaan puolestasi Palkka.fi:ssä kun otat käyttöön Suomi.fi-valtuudet. Ottamalla käyttöön palkkatietojen käsittely -valtuuden kotitalous (henkilö) voi valtuuttaa toisen yrityksen tai henkilön antamaan palvelussa puolestaan palkkatietoja, maksamaan palkkoja ja työnantajamaksuja tai lähettämään ilmoituksia.
Valtuuksia voit hakea Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta.

Kun valtuutetulle on myönnetty Suomi.fi-valtuus Palkka.fi:ssä toimimiseen, hän kirjautuu palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla ja voi asioida palvelussa toisen puolesta. Valtuus astuu voimaan heti, kun molemmat osapuolet ovat hyväksyneet valtuutuksen.

Lue lisää Valtuudet-palvelusta

Jos asianhoitaja (yritys) on saanut kotitaloudelta (henkilö) yksityishenkilön sähköisen asioinnin valtakirjan Palkka.fi:ssä toimimiseen, valtuutus säilyy toistaiseksi Suomi.fi-valtuuttamisen rinnalla. Käyttäjiä suositellaan kuitenkin siirtymään mahdollisimman pian uuteen Suomi.fi-valtuuttamiseen, koska Katso-valtuuttaminen poistuu käytöstä vuoden 2019 lopussa.

Henkilön valtuuttaminen toisen henkilön puolesta on nyt mahdollista

Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa sen, että henkilö voi valtuuttaa toisen henkilön toimimaan puolestaan sähköisissä palveluissa. Jos esimerkiksi aikuinen lapsi hoitaa vanhempansa puolesta asioita, voi valtuuden avulla toimia myös Palkka.fi:ssä.

Palkka.fi:n kirjautuminen kun asioit toisen puolesta

Kun asioit toisen puolesta Palkka.fi:ssä, pääset kirjautumaan palveluun etusivulta kohdasta Kirjaudu > Kotitalous toisen puolesta asiointi.

Myös veroasioinnin valtuuttamiseen muutoksia marraskuussa 2018

Veroasioiden valtuutukset muuttuvat. Valtuuttamiseen käytetään jatkossa Suomi.fi:n Valtuudet-palvelua. Valtuuksia voi hakea palvelusta jo nyt, mutta valtuus toimii Verohallinnon asiointikanavissa vasta marraskuusta 2018 lähtien.
Veroasioiden hoitamiseen on olemassa kaksi valtuutta: veroasioiden hoito ja veroilmoittaminen.

Lue lisää vero.fi:stä.