Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Palkka.fi lähettää 1.1.2019 ilmoitukset suoraan tulorekisteriin

02.03.2018

Tulorekisteri tuo muutoksia palkkatietojen ilmoittamiseen vuonna 2019. Palkka.fi uudistuu niin, että jatkossa ilmoitukset palkoista lähtevät suoraan tulorekisteriin.

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Tiedon tuottajat, kuten työnantajat, ilmoittavat tiedot ansiotuloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa eli vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitetaan palkkatiedot. Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot.

Palkka.fi:ssä voi jatkossakin hoitaa palkanlaskennan ja palkkatietojen ilmoittamisen

Palkka.fi:ssä voi jatkossakin laskea palkat sivukuluineen. 1.1.2019 lähtien palkkatiedot lähetään suoraan Palkka.fi:stä tulorekisteriin. Palkka.fi:n toimittamat työnantajan ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöihin ja Työttömyysvakuutusrahastoon poistuvat ja ne korvataan yhdellä tulorekisteriin lähetettävällä palkkatietojen ilmoituksella.

Ilmoittaminen reaaliaikaistuu

Tällä hetkellä ilmoituksia annetaan maksetuista palkoista kuukausittain ja vuosittain. Tulorekisterin myötä ilmoittamistahti nopeutuu ja tiedot tulee antaa lähes reaaliaikaisesti palkanmaksupäivästä.
Tietojen ilmoittamisaika on maksupäivä + 5 päivää ja kotitaloustyönantajilla, jotka eivät ole työnantajarekisterissä palkanmaksupäivästä seuraavan kuukauden 5. päivä.
Katso esimerkit ja tarkemmat ohjeet tulorekisteri.fi:stä.

Palkka.fi:stä kotitaloustyönantajan palkkatietoilmoitus lähtee tulorekisteriin heti, kun palkkalaskelma on hyväksytty. Samalla muodostuvat myös työnantajamaksut.
Katso esimerkit ja tarkemmat ohjeet tulorekisteri.fi:stä.

Yrityskäyttäjän palkkatietoilmoitus lähtee viimeistään palkanmaksupäivää seuraavaan päivään mennessä. Samalla muodostuvat myös työnantajanmaksut. Tarvittaessa ilmoituksen voi muodostaa myös heti, jolloin ilmoitus lähtee saman päivän tai viimeistään seuraavan yön aikana.

Mikä muuttuu Palkka.fi:ssä?

Palkka.fi:n palkanlaskenta ja muut ominaisuudet säilyvät ennallaan. Muutokset tulevat ilmoitusliikenteeseen: ilmoitukset lähtevät jatkossa palvelusta useammin ja ne menevät suoraan tulorekisteriin.
Palkka.fi:n tehdään myös pieniä parannuksia. Palveluun lisätään esimerkiksi paluusanomaan liittyvä sivu, josta näkee, onko ilmoitus mennyt onnistuneesti tulorekisteriin.

Myös kotitaloustyönantajan täytyy ilmoittaa tiedot palkoista tulorekisteriin

Kotitalouden tulee myös ilmoittaa 1.1.2019 lähtien tiedot maksamistaan palkoistaan tulorekisteriin. Jos palkanlaskennan hoitaa Palkka.fi:ssä, niin ilmoitus tulorekisteriin lähtee palvelusta automaattisesti.
Jatkossa ilmoittamisen alaraja poistuu ja kaiken suuruisista palkoista on ilmoitettava tulorekisteriin.

Kotitalousvähennystä palkoista voi hakea Palkka.fi:n kautta

Palkka.fi:n kautta kotitalous voi hakea samalla kotitalousvähennystä maksamistaan palkoista. Vähennys siirtyy suoraan esitäytetylle veroilmoitukselle. Tietoa ei tarvitse ilmoittaa enää uudelleen veroilmoituksella.

Kotitalousvähennyksen haku laskusta Palkka.fi:n kautta poistuu 1.1.2019.

Jatkossa laskuista haettavaa kotitalousvähennystä voi hakea suoraan verokortille tai OmaVeron kautta, jolloin vähennys siirtyy suoraan esitäytetylle veroilmoitukselle.

Lue lisää Tulorekisteristä. (www.tulorekisteri.fi)

Tulorekisterin videot YouTubessa.