Palkka.fi lähettää 1.1.2019 ilmoitukset suoraan tulorekisteriin

2018-03-02

Tulorekisteri tuo muutoksia palkkatietojen ilmoittamiseen vuonna 2019. Palkka.fi uudistuu niin, että jatkossa ilmoitukset palkoista lähtevät suoraan tulorekisteriin.

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Tiedon tuottajat, kuten työnantajat, ilmoittavat tiedot ansiotuloista tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa eli vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitetaan palkkatiedot. Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot.

Palkka.fi:ssä voi jatkossakin hoitaa palkanlaskennan ja palkkatietojen ilmoittamisen

Palkka.fi:ssä voi jatkossakin laskea palkat sivukuluineen. 1.1.2019 lähtien palkkatiedot lähetään suoraan Palkka.fi:stä tulorekisteriin. Palkka.fi:n toimittamat työnantajan ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöihin ja Työttömyysvakuutusrahastoon poistuvat ja ne korvataan yhdellä tulorekisteriin lähetettävällä palkkatietojen ilmoituksella.

Ilmoittaminen reaaliaikaistuu

Tällä hetkellä ilmoituksia annetaan maksetuista palkoista kuukausittain ja vuosittain. Tulorekisterin myötä ilmoittamistahti nopeutuu ja tiedot tulee antaa lähes reaaliaikaisesti palkanmaksupäivästä.
Tietojen ilmoittamisaika on maksupäivä + 5 päivää ja kotitaloustyönantajilla, jotka eivät ole työnantajarekisterissä palkanmaksupäivästä seuraavan kuukauden 5. päivä.
Katso esimerkit ja tarkemmat ohjeet tulorekisteri.fi:stä.

Palkka.fi:stä kotitaloustyönantajan palkkatietoilmoitus lähtee tulorekisteriin heti, kun palkkalaskelma on hyväksytty. Samalla muodostuvat myös työnantajamaksut.
Katso esimerkit ja tarkemmat ohjeet tulorekisteri.fi:stä.

Yrityskäyttäjän palkkatietoilmoitus lähtee viimeistään palkanmaksupäivää seuraavaan päivään mennessä. Samalla muodostuvat myös työnantajanmaksut. Tarvittaessa ilmoituksen voi muodostaa myös heti, jolloin ilmoitus lähtee saman päivän tai viimeistään seuraavan yön aikana.

Mikä muuttuu Palkka.fi:ssä?

Palkka.fi:n palkanlaskenta ja muut ominaisuudet säilyvät ennallaan. Muutokset tulevat ilmoitusliikenteeseen: ilmoitukset lähtevät jatkossa palvelusta useammin ja ne menevät suoraan tulorekisteriin.
Palkka.fi:n tehdään myös pieniä parannuksia. Palveluun lisätään esimerkiksi paluusanomaan liittyvä sivu, josta näkee, onko ilmoitus mennyt onnistuneesti tulorekisteriin.

Myös kotitaloustyönantajan täytyy ilmoittaa tiedot palkoista tulorekisteriin

Kotitalouden tulee myös ilmoittaa 1.1.2019 lähtien tiedot maksamistaan palkoistaan tulorekisteriin. Jos palkanlaskennan hoitaa Palkka.fi:ssä, niin ilmoitus tulorekisteriin lähtee palvelusta automaattisesti.
Jatkossa ilmoittamisen alaraja poistuu ja kaiken suuruisista palkoista on ilmoitettava tulorekisteriin.

Kotitalousvähennystä palkoista voi hakea Palkka.fi:n kautta

Palkka.fi:n kautta kotitalous voi hakea samalla kotitalousvähennystä maksamistaan palkoista. Vähennys siirtyy suoraan esitäytetylle veroilmoitukselle. Tietoa ei tarvitse ilmoittaa enää uudelleen veroilmoituksella.

Kotitalousvähennyksen haku laskusta Palkka.fi:n kautta poistuu 1.1.2019.

Jatkossa laskuista haettavaa kotitalousvähennystä voi hakea suoraan verokortille tai OmaVeron kautta, jolloin vähennys siirtyy suoraan esitäytetylle veroilmoitukselle.

Lue lisää Tulorekisteristä. (www.tulorekisteri.fi)

Tulorekisterin videot YouTubessa.

Yhteystiedot 029 497 034 (suomeksi) Palvelunumero on avoinna klo 9-16. 029 497 035 (på svenska) Servicenumret är öppet klockan 9-12.
Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12-16.
Vi ringer dej senast följande vardag.