Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 19.1.2019 klo 12-24

Joillakin yritysasiakkailla palkanlaskennan tulosteet -näytöllä tekninen virhe

Häiriötilanne, joka aiheutti useilla asiakkailla 15.1. päivän aikana ongelmia tulosteiden avaamisessa, on nyt korjattu. Jos olet yritysasiakas ja saat edelleen heti Palkanlaskennan tulosteet -näytölle siirtyessäsi virheilmoituksen etkä pääse tarkastelemaan tulosteita, on kyseessä tekninen virhe, joka korjaantuu 24.1.2019 huoltokatkon aikana.

Joillakin yritysasiakkailla on sama helmikuun eräpäivän työnantajamaksu näkynyt tuplana

Jos olet yritysasiakas ja olet jo ehtinyt suorittaa verkkopankin kautta työnantajamaksun Verohallinnolle 12.2.2019 eräpäivällä ja/tai työeläkemaksun eläkeyhtiölle 28.2.2019 eräpäivällä niin tarkista, että Palkka.fi:ssä tällä hetkellä näkyvät maksut vastaavat suoritusta. Häiriötilanteesta johtuen joillakin yritysasiakkailla näkyi aiemmin tänä vuonna sama maksu maksuluettelolla useaan kertaan.

Työeläkevakuutuksen vaihtumistilanteissa häiriöitä -korjattu

Työeläkevakuutustietojen päivityksen yhteydessä on ilmennyt häiriöitä vakuutuksen vaihtumistilanteissa ja tähän liittyviä korjauksia on tehty. Yritä tallennusta tarvittaessa uudestaan.
Jos olet yritysasiakas ja palkkatietoilmoitus on tästä syystä palautunut korjattavaksi, voit myös itse tehdä uudelleenlähetyksen Korjattavat ilmoitukset -näytöltä.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle.

Palkka.fi:hin muutoksia tulorekisterin myötä - Näin valmistaudut tulorekisteriä varten

18.06.2018

Tulorekisteri tuo muutoksia palkkatietojen ilmoittamiseen vuonna 2019. Palkka.fi uudistuu niin, että jatkossa ilmoitukset palkoista lähtevät suoraan tulorekisteriin. Palkanlaskentaan ei tule muutoksia.

Yritys - näin valmistaudut tuleviin muutoksiin

Yrityskäyttäjän on hyvä käydä läpi maksuluettelon maksut ja siirtää vanhat, jo maksetut maksut maksuarkistoon. Jatkossa maksut muodostuvat joko jokaisen palkanmaksun tai palkanmaksuaineiston perusteella, joten maksuja muodostuu käytännössä enemmän kuin nyt. Omaa tilannetta on helpompi seurata, kun maksuluettelo on ajan tasalla ja maksut tulee maksettua oikea-aikaisesti.

Palkan korjaaminen muuttuu

Yrityskäyttäjä pääsee tammikuusta 2019 alkaen korjaaman palkan niin, että alkuperäinen palkka nollataan ja kaikki tiedot syötetään uudestaan. Korjatut palkat ilmoitetaan tulorekisteriin.
Jos huomaat virheen palkanlaskennassa, korjaa palkka Palkka.fi:ssä samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Kun teet korjauksen virheelliseen palkanlaskentaan Palkka.fi:n kautta, palvelu lähettää tarvittavat korjausilmoitukset tulorekisteriin.

Kotitalous - näin valmistaudut tuleviin muutoksiin

Kun kotitalous maksaa palkan Palkka.fi:llä, ilmoitukset tulorekisteriin lähtevät automaattisesti, eikä kotitalouden tarvitse huolehtia ilmoittamisesta.
Kun teet palkanlaskennan Palkka.fi:n kautta, saat laskettua palkat sivukuluineen ja palvelu hoitaa tarvittavan ilmoittamisen puolestasi tulorekisteriin.

Kotitalousvähennystä palkoista voi jatkossakin hakea Palkka.fi:n kautta

Kotitalous voi jatkossakin hakea Palkka.fi:n kautta kotitalousvähennystä palkanlaskennan yhteydessä. Vähennys siirtyy Palkka.fi:stä suoraan esitäytetylle veroilmoitukselle, eikä tietoa tarvitse ilmoittaa enää uudelleen veroilmoituksella.

Palkka.fi:hin voit tallentaa vuoden 2018 työkorvauslaskuja 31.12.2018 asti. Vuodesta 2019 lähtien voit hakea vähennystä laskuista suoraan verokortille tai lopulliseen verotukseen OmaVerossa.

Lue lisää tulorekisteristä osoitteessa tulorekisteri.fi.