Uutta: Palkka.fi saa verokortit automaattisesti Verohallinnosta

2021-02-24

Palkka.fi saa työntekijöiden verokortit sähköisesti suoraan Verohallinnosta. Verokorttitiedot haetaan palkanlaskentaan, jonka palkanmaksupäivä on 1.1.2021 ->.  Palkka.fi hakee ja tallentaa verokorttitiedot automaattisesti työntekijätietoihin palkanlaskennan yhteydessä. Työnantajan ei tarvitse ladata ja tallentaa verokortin tietoja, vaan Palkka.fi tallentaa jatkossa tiedot työnantajan puolesta. Myös Palkka.fi:n työntekijäliittymä korvataan uudella rajapinnalla, jonka kautta Palkka.fi saa jatkossa myös työntekijän muutosverokortit.

Verokortit sähköisesti myös kotitaloustyönantajille

Myös kotitaloustyönantajat saavat työntekijän verokortit suoraan Palkka.fi-palveluun palkanlaskennan yhteydessä. Palvelu tallentaa työntekijän voimassa olevan verokortin automaattisesti työntekijän tietoihin aina, kun työnantaja aloittaa palkanlaskennan.

Osa verokorteista tulee edelleen toimittaa työnantajalle

Kaikissa tilanteissa Palkka.fi ei saa verokortteja toistaiseksi vielä sähköisesti. Työntekijän tulee edelleen toimittaa verokortti työnantajalle seuraavissa tilanteissa:
- lähdeverokortti
- rajoitetusti verovelvollisen verokortti
- työntekijälle maksetaan työ- tai tekijänoikeuskorvausta

Edellä mainituissa tilanteissa pyydä työntekijältä verokortti, koska Palkka.fi ei saa näitä verokortteja sähköisesti Verohallinnolta.

Vuoden 2021 verokortit tulevat voimaan 1.2.2021

Muista, että tammikuussa ennakonpidätys täytyy toimittaa joulukuun 2020 lopussa voimassa olevan verokortin tai vuodelle 2021 annetun muutosverokortin perusteella. Työntekijän ei tarvitse toimittaa verokorttia, jos olet saanut ennakonpidätystiedot Verohallinnosta sähköisesti. Pyydä työntekijältä verokortti, jos et ole saanut tietoja sähköisesti.

Työntekijäliittymän kautta ei voi enää lähettää verokortteja 16.12.2020 lähtien

Työntekijäliittymässä oleva verokorttien lähetys poistuu käytöstä uuden rajapinnan käyttöönoton myötä ja työnantaja saa jatkossa verokortit suoraan Verohallinnolta, myös muutosverokortit.
Jos et ole saanut työntekijän verokorttitietoja sähköisesti Verohallinnosta, muista pyytää verokortti työntekijältä ja tallenna sen tiedot työntekijätietoihin. Jos verokortin tietoja ei tallenneta järjestelmään, Palkka.fi pidättää palkasta ennakonpidätystä 60 prosenttia.

Verokortin voi tallentaa myös itse

Työnantaja voi jatkossakin tallentaa verokortin työntekijätietoihin. Kyse voi olla tilanteesta, jossa Palkka.fi ei saa verokorttia sähköisesti Verohallinnolta. Samoin voi menetellä silloin, jos työntekijä haluaa, että palkasta pidätetään ennakonpidätystä verokortille merkittyä enemmän eikä hän ole tehnyt korotuksesta muutosverokorttia.