Palkka.fi vuodenvaihde 2015 / 2016

2021-05-20

Palkanlaskenta vuodenvaihteessa

Laske vuoden 2015 tuloksi kuuluvat palkat viimeistään torstaina 31.12. (klo 23.59 mennessä).
Vuoden 2016 palkkoja voit laskea 18.12.2015 lähtien.

Jos sinulla on voimassa oleva vakuutussopimus työeläkeyhtiöön, et voi maksaa vuoden 2016 palkkoja vielä 1.1.2016, koska vakuutussopimusten tiedot välitetään Palkka.fi:lle työeläkeyhtiöistä vasta 4.1.2016.

Yrityskäyttäjien vuosi-ilmoitukset vuodelta 2015 – tarkista ilmoitusliikenne

Jos sinulla on valittuna Työnantajan perustiedoissa automaattinen ilmoitusliikenne (Kyllä-vaihtoehto), ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon lähtevät automaattisesti.
Muista, että lakisääteinen tapaturmavakuutuksen palkkailmoitus on annettava suoraan tapaturmavakuutusyhtiöön.

Palvelu käytössä osan vuotta ja alkusaldot tallennettu

Jos olet käyttänyt palvelua vain osan vuotta ja olet lisäksi tallentanut alkusaldot (ennen palvelun käyttöönottoa vuonna 2015 maksamasi tiedot, mm. palkat, ennakonpidätykset, työeläkemaksut, työttömyysvakuutusmaksut), vuosi-ilmoitukset Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon hoituvat palvelun kautta koko vuodelta.

Palvelu käytössä osan vuotta eikä alkusaldoja ole tallennettu

Jos olet käyttänyt palvelua vain osan vuotta, etkä ole tallentanut alkusaldoja, sinun on annettava vuosi-ilmoitukset erikseen Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon ennen palvelun käyttöönottoa maksamistasi suorituksista. Palkka.fi muodostaa vuosi-ilmoitukset vain palvelun kautta lasketuista palkoista. Verohallinnon vuosi-ilmoituksen voit antaa sähköisesti suomi.fi- tai Ilmoitin.fi-palvelun kautta tiedostosiirtona tai Tyvi-palveluiden välityksellä (www.vero.fi/tyvi).
Työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon annettavien ilmoitusten ilmoitustavat voit tarkistaa yhtiöiden verkkosivuilta.

Kotitalouskäyttäjän ilmoitukset vuodelta 2015

Palvelu lähettää automaattisesti seuraavat kotitalouden ilmoitukset:

• Kotitalousvähennysilmoitukset

Laskusta: Voit tallentaa vielä tammikuussa 2016 vuoden 2015 laskuja. Vähennys siirtyy vuoden 2015 esitäytetylle veroilmoitukselle.
Palkasta: Laske vuoden 2015 palkat vuoden 2015 aikana, jotta saat vähennyksen vuoden 2015 verotuksessa. Vähennys siirtyy esitäytetylle veroilmoitukselle.

• Vuosi-ilmoitukset

Verohallintoon, työeläkeyhtiöön ja Työttömyysvakuutusrahastoon

Huomaa, että palvelu ei lähetä tapaturmavakuutusilmoitusta. Sovi tapaturmavakuutusyhtiösi kanssa tapaturmavakuutuksen palkkailmoituksen lähettämisestä. Palkkailmoitus on annettava tammikuun loppuun mennessä.

Vuoden 2016 verokortit

Vuoden 2016 verokortit tulevat voimaan 1.2.2016. Muista, että tammikuussa  ennakonpidätys täytyy toimittaa joulukuun 2015 lopussa voimassa olevan verokortin tai vuodelle 2016 annetun muutosverokortin perusteella.
Tallenna vuoden 2016 verokorttitiedot viimeistään helmikuussa, sillä muutoin ennakonpidätys on 60 %. Jos syötät tammikuussa palkkatietoja, joiden maksupäivä on helmikuussa, muista tallentaa helmikuun verokorttitiedot jo tammikuussa.

Yrityskäyttäjälle verokorttitiedot suoraan Verohallinnosta

Yrityskäyttäjänä saat verokorttitiedot suoraan Verohallinnosta työntekijöille, joiden työsuhde on voimassa 8.12.2015. Löydät uuden verokortin kohdasta Työntekijätiedot > Verokorttitiedot 18.1.2016 alkaen.
Työntekijän ei tarvitse toimittaa paperista verokorttia, jos olet saanut ennakonpidätystiedot Verohallinnosta sähköisesti. (Lue lisää: Verohallinnon ohje).
Pyydä paperinen verokortti, jos et ole saanut tietoja sähköisesti.

Verokortit sähköisesti työnantajalle

Työntekijä voi lähettää työnantajalle verokorttitiedot sähköisesti työntekijäliittymän kautta. Työntekijä voi muuttaa verokorttiaan esimerkiksi Verokortti verkossa -palvelussa. Uuden verokortin tiedot ovat nähtävillä ja lähetettävissä pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Paperista verokorttia ei tarvitse toimittaa työnantajalle.

Palkanlaskennan uudet parametritiedot voimaan 1.1.2016

Jos tarvitset Palkka.fi-palvelussa julkaistuja parametritietoja esimerkiksi omassa taloushallinto-ohjelmistossasi, voit ladata uudet tiedot 1.1.2016 alkaen. Löydät parametritiedot etusivulta kohdasta Höydyllisiä linkkejä.

Muuta huomioitavaa

Työpanokseen perustuvaa osinkoa (palkkaa) ei voi laskea eikä ilmoittaa Palkka.fi-palvelun kautta.

Muistathan, että palkan on oltava työntekijän käytettävissä palkanmaksupäivänä. Huomioi pankkipäivät (1–2 päivää), kun maksat palkkaa työntekijälle.

Lisätietoja

Palkka.fi-palvelun yleisneuvonta palvelee suomeksi puhelinnumerossa 029 497 034 ja ruotsiksi 029 497 035 ma-pe 9–16.15. Palvelu on maksuton. Puhelun hinta pvm/mpm. Voit kysyä palvelusta myös chatissa.

Työeläkeyhtiöt auttavat eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa.
Työttömyysvakuutusrahaston asiakaspalvelu 075 757 0500 (pvm/mpm), s-posti asiakaspalvelu@tvr.fi
Tapaturmavakuutusyhtiöiltä voit kysyä lisätietoja työntekijöiden vakuuttamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Yhteystiedot 029 497 034 (suomeksi) Palvelunumero on avoinna klo 9-16. 029 497 035 (på svenska) Servicenumret är öppet klockan 9-12.
Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12-16.
Vi ringer dej senast följande vardag.