Tulorekisterin tietojen toimittamisen teknisessä rajapinnassa on huoltokatko 23.2.2019 klo 12-24

Muistathan käydä valitsemassa työntekijöiden työsuhteen perustietoihin ammattiluokituksen. Ennen sen lisäämistä et voi laskea palkkaa. Ammattiluokituksen saat lisättyä kohdassa työntekijän perus- ja työsuhdetiedot > siirry sivun alaosaan ja klikkaa vihreällä lukevaa työsuhdetietoa; työsuhteen valitseminen avaa työsuhteen tarkemmat tiedot ja pääset lisäämään puuttuvan ammattiluokituksen.

Jos olet yritysasiakas, niin huomaa että palvelun ohjeistuksissa käytetään aiempaa enemmän erillistä selainikkunaa. Tarkista selainasetuksesi ja salli ns. ponnahdusikkunat (Pop-up windows) www.palkka.fi -osoitteen kohdalla. Muuten et näe tarvittavia ohjeita ja mm. painikkeita voi näkyä harmaina.

Jos työntekijäsi oli aiemmin merkitty YEL/MYEL -vakuutetuksi, valitse ennen palkanlaskentaa työsuhteen tiedoista, onko työntekijä YEL- vai MYEL-vakuutettu. Katso lisää Palkka.fi:n etusivun alaosan tiedotteista.

Jos sinulla on paljon ilmoituksia etkä heti löydä Ilmoitukset -kohdan luettelolta haluamaasi ilmoitusta, rajaa näytettäviä tietoja valitsemalla luettelon yläpuolelta ilmoitustyyppi (esim. Verottajan vuosi-ilmoitus) ja klikkaa Hae tai siirry Seuraava-painikkeella toiselle sivulle. Huom. jätä aikaväli tyhjäksi.

Huomaathan, että Maksut-luettelolle muodostuu työnantajamaksut vasta sen jälkeen kun tiedot ovat siirtyneet onnistuneesti tulorekisteriin. Verohallinto ja työeläkeyhtiöt eivät lähetä erikseen laskuja ja maksut on maksettava eräpäivään mennessä Palkka.fi -palvelussa näkyvillä viitteillä. Lue lisää.

Jos olet käyttänyt SEPA-aineistoa maksujen maksamiseen ja nyt sen muodostamisessa tulee virheilmoitus, niin kyseessä on häiriö, johon saadaan pysyvä korjaus 22.2.2019. Aineiston muodostaminen osasta maksuista saattaa silti onnistua. Mikäli sinulla on maksuja, jotka erääntyvät ennen korjauspäivää, voit hoitaa maksut verkkopankissasi maksuluettelosta löytyvillä maksutiedoilla. Pahoittelemme tilannetta.

Palkka.fi-palvelussa laskettiin palkkoja ennätysmäärä vuonna 2016

27.01.2017

Palkka.fi-palvelussa laskettujen palkkojen euromäärä kohosi miljardiin euroon vuonna 2016. Vuosi oli ennätyksellinen palvelun historiassa.

Palkkojen euro- ja kappalemäärät ovat nousseet huimasti vuosien mittaan ja vuonna 2016 tehtiin ennätyslukuja. Palvelun kautta laskettiin palkkoja 1,059 miljardilla eurolla, yhteensä yli 661 000 kappaletta.

Myös käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Viime vuonna uusia yrityskäyttäjiä oli 6902 ja kotitalouskäyttäjiä peräti 16 390. Kaiken kaikkiaan palvelun on ottanut käyttöön noin 60 000 yritystä ja noin 134 000 kotitaloutta.

Vuosi 2016 oli juhlavuosi

Palkka.fi avattiin kaikille käyttäjille helmikuussa 2006, joten viime vuosi oli palvelun juhlavuosi.

Palvelua on kehitetty vuosien mittaan. Esimerkiksi verokorttitiedot kulkevat nykyisin palvelussa täysin sähköisesti. Verohallinto tuo palveluun työnantajan puolesta sähköiset perusverokortit ja työntekijä voi halutessaan lähettää muuttuneen verokortin tiedot työnantajalle sähköisesti työntekijäliittymän kautta.

Kotitalouksille ja pienyrittäjille suunniteltu palvelu laskee työntekijöiden palkat sivukuluineen ja muodostaa palkkalaskelmat. Se laskee myös ennakonpidätykset, sosiaaliturva-, työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut sekä lähettää lakisääteiset ilmoitukset automaattisesti työeläkeyhtiöille, Työttömyysvakuutusrahastoon ja Verohallintoon.

Palkanlaskennan lisäksi palvelussa on mahdollista hakea kotitalousvähennystä. Kotitalouskäyttäjän maksetusta laskusta hakema kotitalousvähennys siirtyy veroilmoitukselle, kun palveluun on syötetty tiedot laskusta ja tehdystä työstä. Kotitalousvähennysilmoitus lähtee automaattisesti Verohallintoon ja näkyy esitäytetyllä veroilmoituksella.

Kotitalousvähennystä voi hakea myös palvelun avulla lasketuista palkoista. Tiedot maksetuista palkoista ja laskuista säilyvät palvelun arkistossa ja niitä on mahdollista tarkastella milloin tahansa.

Tulevaisuuden kehityskohteita

Vuonna 2017 palvelussa pyritään mahdollistamaan työkorvausten maksaminen kotitalouksille. Tulorekisteri ja reaaliaikainen verotus tulevat myös vaikuttamaan Palkka.fi:n lähivuosien aikana.  Palkka.fi on mukana kansallisen tulorekisterin ensimmäisessä käyttöönottovaiheessa.

Vielä ehtii hakemaan kotitalousvähennystä vuodelle 2016

Vuoden 2016 laskuista vähennysvaatimuksen voi tallentaa vielä tammikuun 2017 loppuun mennessä. Laskun ja kotitalousvähennykseen liittyvät tiedot voi helposti tallentaa etusivun kohdasta Kirjaudu > Kotitalous, kotitalousvähennys laskusta.

Työntekijöiden vuonna 2016 maksetut palkat on pitänyt laskea palvelussa vuoden 2016 puolella. Kotitalousvähennys siirtyy myös automaattisesti Verohallintoon.