Suomi.fi-valtuuksissa voi esiintyä lyhyitä häiriöitä 25.1. klo 7-11

Häiriöt johtuvat Suomi.fi-valtuuksissa tehtävistä huoltotöistä, joiden aikana kyselyt saattavat hetkellisesti epäonnistua.

Palkka.fi poistaa tietoja vuodelta 2006

Palkka.fi arkistoi tiedot 11 vuoden ajaksi. Arkistointiaika täyttyy vuoden 2006 osalta ja vuodelle 2006 tallennetut tiedot poistetaan 1.2.2018. Lue lisää.

Vuoden 2018 verokortit tulevat voimaan 1.2.2018

Yrityskäyttäjänä saat verokorttitiedot suoraan Verohallinnosta työntekijöille 17.1. alkaen. Löydät uuden verokortin (1.2.2018 voimaan tulevan) kohdasta Työntekijätiedot. Osalle työntekijöistä sähköinen verokortti ei ole ladattavissa. Pyydä verokortti sähköisesti työntekijäliittymän kautta tai paperilla. Lue lisää.

Tallenna kotitalousvähennys laskun perusteella 31.1.2018 mennessä

Palkka.fi:n tallennetut kotitalousvähennyksen tiedot tulevat automaattisesti esitäytetylle veroilmoitukselle. Vuoden 2017 laskuista vähennysvaatimuksen voit tallentaa vielä tammikuun 2018 loppuun mennessä. Voit tallentaa laskun ja kotitalousvähennykseen liittyvät tiedot helposti etusivun kohdasta Kirjaudu > Kotitalous, kotitalousvähennys laskusta.

Palkka.fi-palvelussa laskettiin palkkoja ennätysmäärä vuonna 2016

27.01.2017

Palkka.fi-palvelussa laskettujen palkkojen euromäärä kohosi miljardiin euroon vuonna 2016. Vuosi oli ennätyksellinen palvelun historiassa.

Palkkojen euro- ja kappalemäärät ovat nousseet huimasti vuosien mittaan ja vuonna 2016 tehtiin ennätyslukuja. Palvelun kautta laskettiin palkkoja 1,059 miljardilla eurolla, yhteensä yli 661 000 kappaletta.

Myös käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Viime vuonna uusia yrityskäyttäjiä oli 6902 ja kotitalouskäyttäjiä peräti 16 390. Kaiken kaikkiaan palvelun on ottanut käyttöön noin 60 000 yritystä ja noin 134 000 kotitaloutta.

Vuosi 2016 oli juhlavuosi

Palkka.fi avattiin kaikille käyttäjille helmikuussa 2006, joten viime vuosi oli palvelun juhlavuosi.

Palvelua on kehitetty vuosien mittaan. Esimerkiksi verokorttitiedot kulkevat nykyisin palvelussa täysin sähköisesti. Verohallinto tuo palveluun työnantajan puolesta sähköiset perusverokortit ja työntekijä voi halutessaan lähettää muuttuneen verokortin tiedot työnantajalle sähköisesti työntekijäliittymän kautta.

Kotitalouksille ja pienyrittäjille suunniteltu palvelu laskee työntekijöiden palkat sivukuluineen ja muodostaa palkkalaskelmat. Se laskee myös ennakonpidätykset, sosiaaliturva-, työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut sekä lähettää lakisääteiset ilmoitukset automaattisesti työeläkeyhtiöille, Työttömyysvakuutusrahastoon ja Verohallintoon.

Palkanlaskennan lisäksi palvelussa on mahdollista hakea kotitalousvähennystä. Kotitalouskäyttäjän maksetusta laskusta hakema kotitalousvähennys siirtyy veroilmoitukselle, kun palveluun on syötetty tiedot laskusta ja tehdystä työstä. Kotitalousvähennysilmoitus lähtee automaattisesti Verohallintoon ja näkyy esitäytetyllä veroilmoituksella.

Kotitalousvähennystä voi hakea myös palvelun avulla lasketuista palkoista. Tiedot maksetuista palkoista ja laskuista säilyvät palvelun arkistossa ja niitä on mahdollista tarkastella milloin tahansa.

Tulevaisuuden kehityskohteita

Vuonna 2017 palvelussa pyritään mahdollistamaan työkorvausten maksaminen kotitalouksille. Tulorekisteri ja reaaliaikainen verotus tulevat myös vaikuttamaan Palkka.fi:n lähivuosien aikana.  Palkka.fi on mukana kansallisen tulorekisterin ensimmäisessä käyttöönottovaiheessa.

Vielä ehtii hakemaan kotitalousvähennystä vuodelle 2016

Vuoden 2016 laskuista vähennysvaatimuksen voi tallentaa vielä tammikuun 2017 loppuun mennessä. Laskun ja kotitalousvähennykseen liittyvät tiedot voi helposti tallentaa etusivun kohdasta Kirjaudu > Kotitalous, kotitalousvähennys laskusta.

Työntekijöiden vuonna 2016 maksetut palkat on pitänyt laskea palvelussa vuoden 2016 puolella. Kotitalousvähennys siirtyy myös automaattisesti Verohallintoon.

Vero TVR Elo Ilmarinen Varma Ålandia Fennia IF LähiTapiola OP TVL