Työntekijäliittymän avulla voit helposti hallinnoida omia tietojasi. Kysy tarkemmin työntekijäliittymään liittyvien lupien myöntämisestä työnantajaltasi. Kirjaudu työntekijäliittymään Palkka.fi-palvelun etusivulta Kirjaudu > Työntekijä.
Varmista tarvittaessa työnantajaltasi, että sinulla on oikeus käyttää työntekijäliittymää.
Työntekijäliittymän avulla voit:
o tarkastella ja muuttaa omia tietoja
o tarkastella ja tulostaa palkkalaskelmia
Pääset kirjautumaan työntekijäliittymään Palkka.fi-palvelun etusivun kohdasta Kirjaudu > Työntekijä. Kirjautumiseen tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai sirullisen henkilökortin.
Jos sinulle ei ole myönnetty lupaa työntekijäliittymän käyttöön, saat siitä tiedon kirjautumisen yhteydessä. Ota tarvittaessa yhteyttä työnantajaasi.
Näet työntekijäliittymässä tiedot, jotka työnantaja on tallentanut sinusta Palkka.fi-palveluun.
Voit tarkastella ja muuttaa omia tietojasi, esim. osoite- ja tilinumerotietoja, kohdassa Omat tiedot > Muokkaa.
Muuttuneista tiedoista lähetetään tieto työnantajalle, joka hyväksyy tai hylkää muutokset. Hyväksymisen jälkeen muutokset tallentuvat tietoihisi. Jos työnantaja hylkää lähettämäsi muutokset, saat siitä tiedon työntekijäliittymään. Kysy tarvittaessa työantajaltasi syytä tietojen hylkäämiselle.
Työntekijäliittymässä saat nähtäväksi kaikki tietosi, jotka työnantaja on tallettanut Palkka.fi-palveluun.
Esimerkki:
Omien tietojen muokkaaminen
· Valitse etusivulta kohta Omat tiedot.
· Valitse tarvittaessa työnantaja.
· Valitse Muokkaa.
· Muuta tarvittavat tiedot ja valitse Tallenna. Esimerkissä muutetaan postiosoite.
· Muuttamasi tieto näkyy kohdassa Postiosoite. Työnantaja hyväksyy tai hylkää tekemäsi muutoksen. Kun muutos on hyväksytty, muutettu tieto päivittyy tietoihisi. Saat tiedon muutoksen hyväksymisestä (tai hylkäämisestä), kun kirjaudut seuraavan kerran palveluun.
Voit tarkastella myös työeläke- ja työtapaturma- ja ammattitautivakuutus sekä ammattiyhdistys- ja ulosottotietoja. Näitä tietoja voi muuttaa ainoastaan työnantaja.
Voit tulostaa omat tietosi Tulosta-painikkeesta. Kysy tarvittaessa lisätietoja näistä kohdista työnantajaltasi.
Työnantaja saa verokortin sähköisesti suoraan Verohallinnolta. Verokorttitiedot saadaan, kun työnantaja aloittaa palkanlaskennan. Jos työnantaja ei saa verokorttia sähköisesti, tulee työntekijän toimittaa verokortti työnantajalle. Palkka.fi ei saa tällä hetkellä seuraavia verokortteja sähköisesti: lähdeverokortti, rajoitetusti verovelvollisen verokortti, työ- ja tekijänoikeuskorvauksen saajan verokortti.
Palkka.fi saa automaattisesti Verohallinnolta perus- ja muutosverokortit. Työntekijäliittymän kautta verokortteja ei voi lähettää.
Jos sinun täytyy tilata uusi verokortti, voit tehdä sen helposti OmaVerossa. Uusi verokortti toimitetaan automaattisesti myös työnantajalle.
Jos haluat nostaa veroprosenttia ilman muutosverokorttia, ilmoita siitä työnantajallesi. Muista, että voit tehdä aina myös uuden verokortin OmaVerossa, jolloin tiedot välittyvät automaattisesti työnantajalle.
Työsuhteen päättyessä verokortin palauttaminen työntekijälle
Sähköisesti toimitettua verokorttia ei tarvitse palauttaa työntekijälle.
Voit tarkastella ja tulostaa palkkalaskelmia kohdassa Palkkalaskelmat. Palkkalaskelma avautuu pdf-muodossa. Näet työntekijäliittymässä myös edellisten vuosien palkkalaskelmat.
· Laki pientyönantajan maksu- ja ilmoituspalvelujärjestelmästä