Palaa etusivulle

Sisällysluettelo

Palkka.fi muutoksia ja uutuuksia 6.10.2010

Työeläkevakuutusten ilmoitustekniikkatiedot

Työeläkeyhtiön kanssa sopimuksen tehnyt työnantaja ilmoittaa Palkka.fi-palvelussa TyEL-vakuutuksen numeron ja vakuutuksen alkamispäivän, näiden tietojen perusteel-la palvelu tarjoaa työeläkeyhtiön ilmoittaman ilmoitustekniikkatiedon: joko kuukausi-ilmoittaja tai vuosi-ilmoittaja. Palkka.fi tarkistaa palveluun kirjautumisen yhteydessä onko ilmoitustekniikkaan tullut muutoksia.

TyEL-vakuutuksen ilmoitustekniikkaa voi muuttaa kalenterivuosittain ilmoittamalla siitä eläkeyhtiöön viimeistään kuluvan vuoden marraskuun loppuun mennessä.

Tulosteiden päivämäärätieto

Palkkalaskelman, työkorvaustositteen ja kirjanpidontositteen päivämääräksi tulostuu tulosteen muodostuspäivä, aikaisemmin päivämääränä oli tulosteen avauspäivä.

Yritys- vai kotitalouskäyttäjä

Palkka.fi palvelun etusivulta voit valita haluatko toimia yrittäjänä vai yksityisenä henki-lönä (kotitaloutena). Yksityisillä elinkeinonharjoittajilla on Y-tunnus ja silloin kun pal-kanlaskenta liittyy elinkeinonharjoittamiseen tunnistaudu Palkka.fi palveluun Katso-tunnuksella tai Y-tunnukseen sidotulla pankkitunnuksella. Jos valitset palvelun etusi-vulta ”Yrittäjä” ja tunnistussivulla kirjaudut henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, palvelu varmistaa haluatko toimia yrityksenä vai kotitaloutena.

Tyvi-tunnukset poistuvat käytöstä vuodenvaihteessa

Tyvi-tunnuksen elinkaari alkaa olla lopuillaan ja nyt on aika hankkia Katso-tunniste. Katso-tunnisteella hoidat ilmoittamisen samaan tapaan kuin tyvi-tunnuksella mutta voit valtuuttaa vaikkapa tilitoimistosi hoitamaan asiat puolestasi. Asiointi hoituu myös muiden viranomaisten, kuten Tullin tai Kelan, palveluissa.

Kuinka saat Katso-tunnisteen?

Katso-tunnisteen voit perustaa osoitteessa www.yritys.tunnistus.fi. Tunniste myönnetään yrityksen edustusoikeudelliselle henkilölle eli yrittäjälle itselleen tai yhtiö-sopimuksessa tai yhtiöjärjestyksessä mainitulle henkilölle.

Palkka.fi muutoksia ja uutuuksia 4.8.2010

Usein kysytyt kysymykset UKK

Usein kysytyt kysymykset on jaettu kotitalous- ja yrityskäyttäjän kysymys/vastaus asiakirjoiksi.

Palveluun muutoksia -tiedotteet

Asiakirjaan on koottu vuoden aikana tehdyt muutokset, sisällysluettelossa linkit.

Palvelun ohjeet

Palvelun ohjeita on päivitetty.

Käyttäjätilastoja

Palvelun etusivulle on lisätty tilastotietoa lasketuista palkoista sekä käyttäjämääristä.

Palkka.fi muutoksia ja uutuuksia 2.6.2010

Pankkitilinumerot IBAN-muotoon

IBAN (International Bank Account Number) on kansainvälinen tilinumero, jonka tunnistat numerosarjan alussa olevasta kaksikirjaimisesta maatunnuksesta. IBANin pituus vaihtelee maittain. Suomalainen IBAN on aina 18 merkkiä pitkä ja alkaa maatunnuksella FI eli Finland.

Verohallinnon ja työeläkeyhtiöiden tilinumerot näkyvät jatkossa IBAN-muodossa.

Palveluun tallentamasi tilinumerot muutetaan IBAN-muotoon.

Tilinumero IBAN

Viivakoodissa, LMP- ja TS-aineistojen tilinumeroissa toimivat edelleen vanhat BBAN-tilinumerot. (Basic Bank Account Number, tilinumeron kansallinen muoto.)

Työnantajan nimi esitäytetään, tiedot tulevat tunnistus.fi -palvelusta

Tunnistus.fi-palvelusta haettu nimi näkyy yrityskäyttäjillä Työnantajan perustiedot - näytöllä. Jos nimi poikkeaa Palkka.fi-palveluun tallentamastasi nimestä, voit ottaa muutetun nimen käyttöön hyväksymällä Työnantajan perustiedot -näytön. Jos et hyväksy tietoja, nimi pysyy siinä muodossa, jossa olet sen tallentanut palveluun.

Kotitalouskäyttäjällä nimi on Omat-tiedot näytöllä. Näytölle tulee huomautus, jos tiedot poikkeavat aikaisemmin palveluun tallennetuista tiedoista. Muutos tallennetaan palveluun, jos hyväksyt muutoksen Omat tiedot -näytöllä.

Huomautus nimen muutos
Työnantajan nimi

Viivakoodin kopiointi helpommaksi

Kotitalouskäyttäjien maksut näytöllä viivakoodi on siirretty omalle riville, näin viivakoodin kopiointi onnistuu helposti ja se on liitettävissä oikeassa muodossa verkkopankkiin.

Virtuaali viivakoodi

Uusi palkkalaji kotitalousprofiiliin

Kotitalouksien on lisätty Muut kustannusten korvaukset - palkkalaji.

Kotitalous palkanlaskenta
Palkkalajit

Palkansaajalle maksetut työmatkakustannusten korvaukset ovat verovapaata tuloa verotuksessa vain niiltä osin, kun ne on maksettu Verohallituksen päätöksen verovapaista matkakustannusten korvauksista mukaisesti. Voimassaoleva päätös löytyy Internet-sivuilta: www.vero.fi/vero-ohjeet > Verohallinnon päätöksiä.

Kotitalouden esimerkki > Kokeile vierailijana -kohdassa on uusittu

Voit kokeilla palvelun toimintoja, palkanlaskentaa, kotitalousvähennyksen hakemista esimerkin avulla. Esimerkkikotitalouden sivulla on kerrottu ne tiedot, jotka esimerkissä ovat mukana.

Palkanlaskennan harjoittelu

Palkka.fi muutoksia ja uutuuksia 8.4.2010

Verotilin viite yksityisellä elinkeinonharjoittajalla ja toiminimellä

Yritysmuodon valinta vaikuttaa verotiliviitteen muodostukseen, yksityisillä elinkeinonharjoittajilla verotilin viite muodostetaan henkilötunnuksesta ja muilla yritysmuodoilla y-tunnuksen perusteella.

Jos olet valinnut yritysmuodoksi "Muu yritysmuoto" palvelu pyytää tarkastamaan että olet valinnut yritysmuodon oikein. Yritysmuodon voit tarkistaa www.ytj.fi tietopalvelusta.

Verotilin viite

Muodosta työnantajamaksut heti -toiminto

Muodosta työnantajamaksut heti -toiminto on tarkoitettu tilanteisiin, joissa maksat kuukauden aikana ainoastaan yhden palkan, näin saat muodostettua maksut ja hoidettua ilmoitukset Verohallintoon ja työeläkeyhtiöille samalla kertaa. Jos maksat palkkoja useamman kerran kuukaudessa tai useammalle työntekijälle, palvelu muodostaa maksut ja hoitaa ilmoitukset kuukaudenvaihteessa. Yrityskäyttäjät eivät voi käyttää "Heti maksamistoimintoa" jos palveluun on tallennettu matalapalkkatukeen liittyviä tietoja kuluvan kuukauden aikana.

Muodosta työnantajamaksut heti

Rajoitetusti verovelvollisten palkanlaskenta on lisätty kotitalous-käyttäjille

Kotitalouskäyttäjille on lisätty mahdollisuus laskea palkat ulkomailta Suomeen enintään 6 kuukaudeksi tuleville henkilöille.

Rajoitettu verovelvollisuus ratkaistaan verotoimistossa – työntekijäsi saa lähdeverokortin. Jos lähdeverokorttia ei ole myönnetty, ei palkanlaskentaa voi tehdä rajoitetusti verovelvollisena.

Valitse työntekijän ja työsuhteen tiedoissa palkkausmuodoksi "Rajoitetusti verovelvollinen".

Rajoitetusti verovelvolliset Rajoitetusti verovelvolliset

Täytä myös "Rajoitetusti verovelvollisen lisätiedot" - kohta.

Rajoitetusti verovelvollisen lisätiedot

Verokortin tyyppinä on automaattisesti "Lähdeverokortti"

Lähdeverokortti

"Pidätysprosentti" -kohtaan tallennetaan lähdeverokortissa oleva verokanta.

Lähdeverovähennys kysymys

Lähdeverovähennys, valitse Kyllä vaihtoehto, jos verokortissa on maininta lähdevero-vähennyksen määrästä. Palkka.fi laskee vähennyksen ennen lähdeveron laskemista. Vähennyksen määrä on 510 €/kk tai 17 €/pv.

Lähdeverovähennys

Kun olet tallentanut työntekijän tiedot, palkanlaskenta sujuu samoin kuin muillekin työntekijöille.